JON AMOR – REMOTE CONTROL

Jon Amor - Remote Control

De Britse zanger, gitarist en songwriter Jon Amor raakte hier in de eerste helft van de jaren negentig bekend via de band The Hoax. Met hun opwindende en energieke live shows brachten ze een nieuw geluid in de Engelse bluesscéne. Het bleef ook niet beperkt tot Engeland alleen. The Hoax maakte naam veruit buiten hun landgrenzen. In de jaren negentig brachten The Hoax met ‘Sound Like This’ uit 1994, ‘Unpossible’ uit 1996 en ‘Humdinger’ uit 1998, drie schitterende albums uit. Nadat The Hoax stopte, ontwikkelde Jon Amor zich tot zanger en liedjesschrijver voor zijn eigen band Amor. In het eerste decennia van de eenentwintigste eeuw bracht Jon Amor met ‘Jon Amor’ uit 2001, ‘Even After That’ uit 2002, ‘Unknown Soldier’ uit 2006 en ‘Stories From The Crooked Room‘ uit 2009, vier albums onder zijn eigen naam uit. In 2011 richtte Jon de Jon Amor Blues Group op, waarmee hij terug keerde naar de rauwe old school blues. De band bestond uit Jon Amor, de broers Dave en Chris Doherty en Simon Small. Ze maakten twee albums, namelijk ‘Jon Amor Blues Group‘ in 2011 en een jaar later ‘Villa del Vibro‘. In 2012 mocht de Jon Amor Blues Group openen voor John Fogerty op het Blues Peer festival. In 2013 kwam The Hoax terug samen. Ze brachten de albums ‘Big City Blues‘ (2013) en ‘Recession Blues‘ (2014) uit en tourden doorheen heel Europa. In 2016 richtte Amor samen met zijn Hoax vrienden Guy Forsyth, Robin Davey, Mark Barrett en Dave Doherty de band DVL op. In datzelfde jaar verscheen het album ‘Diablo‘. Er volgde weer een uitgebreide en succesrijke Europese tournee. In 2018 verscheen onder de naam Jon Amor het prachtige album ‘Colour In The Sky‘. In januari 2020 leverde Jon Amor, samen met Mark Barrett, Dave Doherty, Emma Jonson en Zak Ranyard, nog een geweldig optreden af in De Bosuil in Weert (NL). Jon Amor is een bezige bij en eind november 2020 verscheen er nieuw werk met het album ‘Remote Control‘.

Tekst: Walter Vanheuckelom i.s.m. ConcertMonkey.be

Het album opent met het poppy ‘Song And Dance’. Het heeft een catchy refrein en een uitstekend instrumentaal gedeelte. Er zitten veel vintage invloeden in het nummer en het doet bij momenten aan de muziek van The Beatles denken. Amor blijft lekker verder rocken in het uptempo nummer ‘Rider’. Ook hier krijgen we te maken met dat grungy, vintage pop geluid, dat lekker in de oren klinkt. Het sterke en aantrekkelijke refrein geeft ‘Rider’ nog een extra touch. ‘57961 (That’s My Number)’ heeft een heerlijke, dwingende groove. Ook in de vorige songs experimenteerde Jon al met elektronische synthesizer geluiden, maar hier nemen de elektronische geluiden het zo goed als helemaal over van de klassieke instrumenten.

De synthesizer is ook heel bepalend voor de sound van ‘Robot Skin’, een nummer dat begint met een zware en strakke drum intro. In de stroves rapt Jon, alleen in het refrein zingt hij. In ‘Robot Skin’ is de gitaar wel terug meer aanwezig dan in zijn voorganger ‘57961 (That’s My Number)’. Jon Amor maakt gebruik van blazers in het downbeat trip hop nummer ‘Next’, een genre dat vooral in de jaren negentig populair was. Het maakt gebruik van elementen uit de dance, hiphop, reggae en rock. Het is een geluid dat velen als hypnotiserend ervaren. Ook in het funky ‘If A Million’ zijn de blazers uitstekend aanwezig. De percussie zorgt voor een opwindend Latijns ritme en de snarensolo van Amor is van prima kwaliteit. Jon en de backing vocals zingen samen het stuwende ‘Just A Bomb’. Het energieke en strakke slagwerk is dwingend en bepaalt het ritme. Jon strooit weer gretig rond met elektronische geluiden en zijn korte gitaar solo past perfect in het nummer.

De single ‘Peppercorn’, met zijn mooie akoestische gitaar intro, is één van de hoogtepunten op het album. Het contrast van de stroves met het catchy en sterk refrein geeft deze vintage klinkende ‘Peppercorn’ nog meer cachet. Ook in deze rare Corona tijden wordt je onmiddellijk blij van het afsluitende ‘Do-Bop-Bop’, een aantrekkelijke mix van reggae en pop. Het nummer nodigt uit om te bewegen en het catchy refrein zing je meteen mee. Met ‘Do-Bop-Bop’ brengt Jon Amor toch een straal van hoop op betere tijden. ‘Remote Control’ van Jon Amor bevat niet de rauwere bluesrock die je van Jon Amor verwacht. Hier horen we een heel andere Jon Amor. Hij klinkt heel erg vintage en poppy. In zijn elektronische popmuziek weet hij bovendien verschillende genres te importeren, die zijn liedjes een heel aangename en catchy touch geven.

Tracks
01. Song And Dance 03:02
02. Rider 02:42