Jon Amor Blues Group – Jon Amor Blues Group

Format: CD / Label: SixSixRecords / Release: 19 september 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Patrick Struijker Boudier

The Black Keys meets the early Rolling Stones met een flinke scheut The Hoax. Koffie of Red Bull om wakker te blijven? Niet nodig. Schuif Jon Amor Blues Group in je player en je stuitert de hele dag door.

Kun je spreken van een debuutalbum van Jon Amor als er solo en met andere bands al cd’s van zijn gitaarhand zijn verschenen? Strikt genomen natuurlijk niet, maar te oordelen naar het spelplezier en de energie die van de plaat Jon Amor Blues Group afspat, zou je bijna gaan denken dat het zijn eerste keer is dat hij een plaat opneemt.

Jon Amor is vooral bekend van de Britse band the Hoax, maar ook van de gelegenheidsformatie The Hand Me Downs. Solo heeft hij ook de nodige albums op zijn naam staan. Ik heb hem live in deze samenstellingen gezien en kan gelukkig stellen dat het bluesvuur dat hij in die formaties op het podium knalde ook volop brandt op de release Jon Amor Blues Group. Wel is er een behoorlijke dosis The Black Keys en gruizigheid overheen gegoten.

Opvallend is wel dat er een verschil is met de vier gratis tracks die Jon Amor in maart beschikbaar stelde op zijn site en de uiteindelijke versies op de plaat. Waarschijnlijk is er in de tussentijd nog flink gesleuteld aan de opnames, want het ongepolijste van Holy Water, Juggernaut, Repeat Offender en You Know It’s Only Love is wat verdwenen. Beetje jammer, maar het klinkt nog steeds strak als een Duracell konijn met nieuwe batterijen. Juggernaut is eigenlijk het enige nummer dat ongepolijst beter klinkt. Het nummer heeft de afgelopen maanden overuren gedraaid in mijn mp3player en haalt op de plaat net niet het vuile en smerige gevoel dat de vroegere versie wel heeft.

De Jon Amor Blues Group bestaat Jon Amor (gitaar & zang), Dave Doherty (gitaar & backing vocals), Chris Doherty (bas) en Simon Small (drums). Allemaal muzikanten met wie Amor al langdurig samenwerkt en dat is te horen op de plaat. De band is erg goed op elkaar ingespeeld en knalt meteen de boxen en oren open met Holy Water, het eerste nummer. Heerlijk ruige en hardrockende opening!

Het zet ook eigenlijk meteen de toon voor wat daarna volgt: zompige, gruizige blues met volop hakkende gitaren die regelmatig het duel met elkaar aangaan en een stevige ritmesectie. Alle nummers worden met een dusdanige gretigheid en vlammende energie gespeeld dat er geen slecht nummer te vinden is. Amor en Dave Doherty hebben een rauwe stem die prima past bij het rafelige bluesgeluid dat neergelegd wordt. En dat de band hier en daar klinkt als The Black Keys – wat het meest naar voren komt in Angel In A Black Dress en When The Time Comes – ach, dat is ze vergeven. De luisteraar krijgt er een erg fijne plaat voor terug.

Live zijn ze de komende maanden veelvuldig te zien in Nederland, waaronder met Hoaxfest in november. Daar treden The Hoax, Jon Amor Blues Group, Hugh Coltman solo en The Davey Brothers op. Als je de kanshebt: ga ze zien! De release Jon Amor Blues Group is een uitstekende plaat, maar live zijn ze nog beter!

LIVE IN BREMEN – Breminale Festival, July ’11 from Jon Amor Blues Group on Vimeo.

1.  Holy Water
2.  Juggernaut