Foto Album recensie: The Staudt Brothers - Livewire Priest

Format: CD, Digital
Label: Slim to none records
Release: 26 april 2024

Actueel, meeslepend, pijnlijk, emotioneel, stevig, pakkend, treurig, waargebeurd, uptempo, rauw, liefdevol, persoonlijk, aangrijpend, maatschappijkritisch, relevant. Zomaar wat benamingen die het nieuwe album Livewire Priest van The Staudt brothers reflecteren.

Het is zo’n album dat je direct pakt, zo’n album dat eens per jaar voorbij komt. The Staudt Brothers is een gezelschap uit Texas, en bestond voorheen uit de twee broers Staudt , maar op dit album doet alleen Caleb Staudt van zich spreken. Met referenties naar Jason Isbell en de Drive by truckers, mengen zijn blues met country rock op een album vol verhalen uit het leven, goede en slechte.

Sinds 2014 maakt de band onder leiding van Caleb Staudt furore in Texas door hun energieke optredens. Het album opent met “Someday” een steviger rocker maar met een trieste tekst verhalend over uitzichtloosheid, van ouders en vrienden die het hebben opgegeven, vol vet rockend solo’s. “Misery”, een opzwepende mandoline en gitaren vol drive, en met een boodschap niet blijven steken in de ellende maar zoek je uitweg, al zijn er genoeg die er in blijven hangen. Erg aanstekelijk is het opzwepende “Devil in the middle”. “Crystal” is een nummer dat drijft op een ritme wat we herkennen van Bruce Springsteens I am on fire. Je zou er een lied over liefdesverdriet in kunnen horen maar de andere Crystal ligt ook op de loer, die van waar eenmaal aan vastzittend je moeilijk los kunt komen, intens nummer. “Gatesville”, een ander track met die drive in de drums waarop Caleb verhaald over kleine stadjes die langzaam wegkwijnen maar waaruit je niet kunt of wilt ontsnappen. “Let it be”; laat zaken die je niet kunt beïnvloeden los, het geeft je vrijheid, mooi vormgegeven met machtige solo. Het album sluit af met “Stumble”, klassiek liefdes thema over verloren liefde en het vinden van de kracht of toch weer op zoek te gaan naar liefde en geborgenheid met passende steel gitaar die het geheel nog meer drama meegeeft.

Hun credo, “the more i know the less i need” leggen de Staudt Brothers vast in twee aspecten. De muziek die het album een positief gevoel geeft en de verhalen, in elk van hun nummers voel je de ellende van het bestaan. Het zijn die twee aspecten die het een memorabel album maken.

Crystal - Livewire Priest

1. Someday
2. Misery