Foto Album recensie: Harlem Lake – “The Mirrored Mask”

Release: 20 September 2024
Label:Jazzhaus Records

Tekst: André Wittebroek.

Na het Harlem Lake concert in PIANO Dortmund (19-04-2024) kreeg Bluesmagazine dit nieuwe album The Mirrored Mask ter recensie. Het is nu alleen nog te koop bij hun concerten en wordt later dit jaar officieel uitgebracht.

Er is veel veranderd bij de band: een nieuw platenlabel, het gerenommeerde Jazzhaus in Freiburg, die de band ondersteunt in Duitsland en wat resulteerde in de eerste Duitsland tour, die net voorbij is en zeer goede kritieken krijgt.

In vergelijking met hun vorige album Volition Live van vorig jaar is er veel veranderd in de songs. Alleen de afsluiter Jack In The Box staat op Volition Live, de rest is nieuw. Alle teksten zijn geschreven door Janne Timmer en de muziek door de andere bandleden in wisselende samenstelling. De teksten gaan over hoe we in het leven staan, we verbergen ons vaak achter een masker (The Mirrored Mask) om bijvoorbeeld gevoelens, emoties en gedachten te verbergen. Er is een tekstvel bijgevoegd.

Het album opent met de ballade ‘Carry On’ met zware lome gitaarriffs, Janne’s stem valt in, blazers en orgel erbij, mooie koorzang en korte orgelsolo. Prima opener. Uptempo gaat het lekker verder in ‘Fooled Again’ met heerlijk lopende bas en strakke drums. Top gezongen en een helder gitaartje op het eind. Een vrolijk, catchy nummer. Met melacholisch gitaarspel begint het fantastische ‘To Tell You I’m Sorry’. Fantastisch gezongen en met een snik in de stem knalt het liefdesverdriet eruit, het gitaargeluid is hemels net als de Hammond solo. Topsong. Een meer funky groove kent het uptempo ‘Beggars Can’t Choose’. De zang is meeslepend en het gitaargeluid is gruizig en ‘vuil’, goed passend bij het nummer.

‘The Thought Of You’ begint met akoestisch gitaarintro en heeft ook door de schitterende zang sterke folkrockinvloeden (beetje Sandy Denny stijl van Fairport Convention) en passende rustieke begeleiding. Hierna volgt het meesterlijke, donkere, dreigende ‘Crying In The Desert’. heerlijke klanken, Janne’s stem is lager, klinkt dubbel, gitaarklanken zijn diep en de bongo’s met sterke ritmes. Echt waanzinnig mooie song die naadloos over gaat in het korte instrumentale ‘Desert’ met prachtig sfeervol gitaarspel. Daarna komt het ook korte instrumentale Prelude met dubbel gitaarspel, heerlijke percussie, orgel en gaat naar een bombastische climax.

De titelsong ‘The Mirrored Mask’ kent vele mooie breaks, lijken soms tegenstrijdig in de ritmes maar het klopt allemaal en met een vlammende gitaarsolo en geweldig drumwerk. Uit de zang klinkt de frustratie. Het voorlaatste nummer ‘Temptation’ is weer uptempo, energiek. Snel gezongen en lekkere ritmes en swingend, rockig. Het album eindigt met het soulvolle ‘Jack In The Box’. Zeer ritmisch, blazers geven extra soulsound, pianootje. Het swingt en het lijkt qua ritme sterk op Nutbush City Limits van Tina Turner. Waardig eind van een prachtig album.

The Mirrored Mask is een geweldig afwisselend album met nieuwe nummers, verschillende muziekstijlen, maar met de blues als basis. De geluidskwaliteit is uitstekend.

Harlem Lake - 99 Pounds (Live at Bospop)

01:Carry On 02: Fooled Again 03: To Tell You I’m Sorry 04: Beggars Can’t Choose 05: The Thought Of You : 06 Crying In A Desert 07: Desert 08: Prelude 09: The Mirrored Mask 10: Temptation 11: Jack In The Box

Lead vocals: Janne Timmer
Keys: Dave Warmerdam
Guitars: Sonny Ray van den Berg, Dave Warmerdam (6)