hendrix

The Jimi Hendrix Experience  – The Jimi Hendrix Experience box
Label: Sony. Release: 20 augustus 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Door: Jan Marius Franzen

Eerder dit jaar werd mij Jeff Healey – As The Years Go Passing By ter recensie aangeboden. Ik heb een dermate groot respect voor deze briljante gitarist dat ik er vanaf zag om er een recensie over te schrijven. Want ik vond de box geen recht doen aan het fenomeen Jeff Healy. Bijvoorbeeld 3 keer een  live versie van het overigens steengoede nummer Confidence Man gaat mij te ver. Om zijn ontwikkeling te volgen werd aangevoerd.  Marketingpraat als je het mij vraagt.

Maar het kan nog erger: De Purple Box van Jimi Hendrix wordt nu opnieuw uitgebracht onder de naam The Jimi Hendrix Experience Box. Er wordt ook een voor mij nieuw marketing argument aangevoerd: De Purple Box uit 2000 is niet meer verkrijgbaar. Mijns inziens zou dan een aardig gebaar naar de liefhebber zijn dat deze uitgave tegen een schappelijke prijs gedownload kan worden. Maar nee, er wordt met veel bombarie een re-issue uitgebracht waarop ook een paar nooit uitgebrachte nummers staan:  It’s Too Bad’ and ‘Country Blues’. Als je daar deze nummers luistert begrijp je waarom ze nooit zijn uitgebracht.  Het meegeleverde boekje van 80 pagina’s wordt als uniek aangeprezen. Maar daar zou ik geen dure box voor kopen. Je zou het idee kunnen krijgen dat een van de allergrootste gitaristen ooit, tot de laatste druppel wordt uitgemolken. De vorige release van Jimi Hendrix, het tiende postume album People, Hell & Angels, dat dit voorjaar werd uitgebracht, vind ik overigens wel zeer de moeite waard. Zie mijn recensie op: https://bluesmagazine.nl/recensie-jimi-hendrix-people-hell-angels/

Verder las ik dat 7 CD box Skydog: The Duane Allman Retrospective binnenkort ook opnieuw wordt uitgebracht, omdat de oude was uitverkocht en op de markt voor meer dan 250 euro van de hand gaat.  Dus als ik het goed begrijp: Een nobel gebaar van de platenmaatschappij.

Kortom: Ik ben een enorme fan van de drie genoemde gitaristen en ik koester hun oorspronkelijke werk, dat ik regelmatig met veel plezier draai. Maar genoeg is genoeg voor mij. Ik hoef niet allerlei opnamen te horen die vroeger regelrecht naar de prullenbak zouden zijn verwezen en al helemaal geen veel te dure re-issues.