8 November 2023
Groene Engel, Oss

Randy Hansen (concertfoto)

Randy Hansen | Jimi Hendrix-tribute

Randy Hansen | Jimi Hendrix-tribute

Tekst: Jos Verhagen | Fotografie: Marco van Rooijen. Alle foto’s van dit festival staan in het fotoalbum Randy Hansen op Flickr.

Jimi Hendrix, wie kent hem niet, zowat elke blues gitarist rekent hem tot zijn voorbeeld. En hoewel hij in een betrekkelijk korte tijd met zijn band The experience aan de weg timmerde was en is zijn impact groot. Tot een van deze navolgers hoort Randy Hansen, hij wordt door vele gezien als de number one vertolker van het oeuvre van Jimi Hendrix. In een goed gevulde Groen Engel toonde Randy dat hij deze titel met waarde draagt, hoe hij vergroeid is met zijn gitaar en de capriolen die hij ermee uithaalt een genot om te zien.

Randy Hansen | Jimi Hendrix-tribute

Fel van leer trekkend opende hij in een brij van geluid, een fenomeen dat we kennen van de Groen Engel waarbij de setting van de soundcheck altijd een nummer of twee nodig hebben om een volle zaal van goed geluid te voorzien. Daarna was het genieten van de vele tempo en volume wisselingen die Randy in zijn gitaar spel legde. Vanaf Are you experienced klonk het geheel als een klok. Zijn bandleden Manni Von Bohr drums en Ufo Walter bass zorgen voor een dynamisch basis. Een keer dacht ik dat ze alle drie een ander nummer inzette, waarbij Randy ongemerkt dit rechtzette en het leek als of het zo hoorde. Alle Jimi klassiekers kwamen voorbij, If 6 was 9, Machine gun, Hey Joe, een geweldige uitvoering van Stone free, Foxy lady, All along the watchtower, Voodoo child. Bijzonder was het nummer Midnight wat Randy speelde met Steve Vai bij de herdenking van de 80ste verjaardag van Jimi Hendrix. Randy Hansen en zijn band trakteerde ons op een heerlijke gitaar Orgie te herinnering aan een groot muzikant.

Randy Hansen | Jimi Hendrix-tribute

Randy Hansen | Jimi Hendrix-tribute

Randy Hansen | Jimi Hendrix-tribute