King King
21 April 2024
Groene Engel, Oss

Concertfoto King King

King King

Tekst: Jos Verhagen / Foto’s Marco van Rooijen. Alle foto’s staan in het fotoalbum King King Oss 2024.

Na het verbluffende optreden van de Broers Nimmo, zie verslag op Bluesmagazine, was Alan Nimmo’s band King King neergestreken in Oss voor een zondagmiddag concert. In een goed gevulde Groen Engel deden beide broer Nimmo waar ze goed in zijn, namelijk gepassioneerd blues maken. Het publiek aansporend om de jeugd eens mee te brengen om live muziek te ervaren, was de setlist een feest van herkenning van het beste van King King te bieden heeft. Het is een aansporing die ik wel kan onderschrijven, live muziek is toch anders als House en Dance, alhoewel dat als het goed gebracht wordt ook een belevenis kan zijn.

King King

De opener was toepasselijk ‘Dance together’ een aanstekelijk nummer van hun laatste album “Maverick”, gevolgd door ‘Long time running’, het waren duidelijk twee nummers om af te tasten hoe de vlag er voor hing, en dat was goed kennelijk want van af ‘Heed the warning’ sloeg de vlam in de pan, bij zowel het publiek als bij King King. De emotionele blues ballad ‘By your side’ deed er nog een schepje boven op in een heerlijk uitvoering waarin Alan Nimmo’s zang kwaliteiten als zijn geweldige solowerk de zaal in vervoering bracht. Terug grijpend op het verleden met ‘Lose Control’ van hun debuut album “Take my hand” was de uitvoering King King klassieker ‘Long History of love’ met een wereldse Hammond solo van Jonny Dyke en waardoor Allan getriggerd er in zijn deel er nog een schepje boven op deed. Ze lieten de zaal in extase achter, zo knetter goed was het.

King King

King King

Het feest was nog niet op, want geïntroduceerd met het bekende basloopje ging het fest verder met ‘Waking up’ dat volop door de zaal werd meegezongen. Na dit nummer nam Allan het woord om Matt Long van Catfish een hart onder de riem te steken, vechtend tegen kanker hopen we met zijn allen dat hij er weer boven op komt, Het nummer ‘Whatever it takes to survive’ droeg King King aan hem op. Na dit eerbetoon deden de vrolijke klanken van de openingsrif van ‘You stopped the rain’, de zaal direct weer in de feest modus springen, om door te pakken in ‘Rush hour’ook zo’n King King klassieker. Ook hier werd uit volle borst meegezongen. Het afsluitende ‘I will not fall’ werd een duo uitvoering van Allan en Steve Nimmo, beide namen de zang voor hun rekening en waar in alle andere nummers Alan de solo’s voor zijn rekening nam was het hier de beurt aan Steve. Heerlijk lang uitgesponnen met veel solo’s van gitaar en Hammond en een korte introducties van drummer Andrew Scott en bassist Zander Greenfields. Als toegift was gekozen voor ‘Stranger to love’ deze slow blues kent vele elementen zo kreeg Alan met zijn subtiel gitaarspel de zaal stil en lachers op zijn hand, het werd de opmaak naar een daverend slot van dit nummer en van het optreden.

King King

King King

King King

King King

Het was een feest van een optreden waarbij door de backing van zijn broer Steve, erbij Alan een bepaald rust over hem heen kwam waardoor hij relaxt en vol vertrouwen als de frontman de show kon dragen. Hij deed dat, net als de rest van de band, met verve. Top act!!

King King

King King

Fotoalbum King King