Artiest: Aynsley Lister
Titel: Equilibrium
Formaat: CD
Label: Manhaton
Release datum: februari 2009

aynsley-lister-equilibrium

Aynsley Lister is een jonge Britse bluesgitarist maar niet van de eenkennige soort. Wel behoorlijk productief overigens, sinds hij debuteerde in 1999 heeft hij zes platen uitgebracht, twee live-albums meegerekend. Lister beschikt over een behoorlijk unieke eigenschap, hij kent zijn klassiekers, maar leunt niet op het verleden. Door zijn vakkundige vermenging van blues, seventies rock, westcoast en pop weet hij zijn muziek spannend te houden en boeit ’Equilibrium’ van begin tot einde.
Even wordt de luisteraar op het verkeerde been gezet met de opener ’Soul’, waardoor de foutieve indruk zou kunnen ontstaan dat we te maken hebben met een gladde notenpoeper, maar de regelmatige festivalbezoeker weet beter: Lister is een fenomeen. Ondanks zijn nog jonge leeftijd is hij een vakman en een liefhebber, en dat blijkt ook uit de rest van het album. ’Times Up’ doet sterk denken aan het meest rawkende werk van Stevie Ray Vaughn, en ’What’s It All About’ is een westcoast-achtige spijtbetuiging na een amoureuze faut pas. Een verrassing is de countryblues-bewerking die de Gnarls Barkely-hit ’Crazy’ meekreeg in de versie van Lister.
De jonge Brit is een veelzijdig muzikant en een kundig gitarist. ’Equilibirium’ is een aanrader.
(Dietmar Terpstra)

———-

Aynsley Lister is een bekendheid uit Engeland, en kunnen we een beetje plaatsen in het rijtje van nieuw talent in de Blues-rock Scene. hij heeft al aardig wat albums gemaakt, en het Live album is er een die erg veel indruk maakte toendertijd, met o.m nummers van Gallagher er op, die vooral erg goed klonken, ja Deze man combineert zeker invloeden van Rory, maar ook lickjes ala Hendrix in zijn nummers. Het nieuwe album lijkt wel ietsje anders dan de vorige. Men zegt dat hij een nieuwe weg is ingeslagen, en ja waarachtig het klinkt af en toe behoorlijk alleen maar Rockachtig met een wat soft en psychidelische sound er omheen verwerkt, maar maak je niet druk, want er valt genoeg te genieten. Zijn gitaarwerk is gewoon weer klasse, en ik moet zeggen dat ik helaas zijn nummers niet altijd even geweldig vind, maar die solos maken erg veel goed. Sommige nummers (de betere) neigen soms een beetje naar Ian Parker, wat natuurlijk niet echt verwonderlijk is gezien de tour die zij samen hebben ondernomen, in de vorm van een soort bedevaartsreis naar de krochten van de Blues-muziek, wat vooral bij Ian en Aynsley ook nu een verandering opleverden in de stijl van het muziek maken.

Het nummer times up heeft aardig wat Hendrix rifjes in zich en Forever is zo een soft Rocknummer, Crazy- lekker acoustisch getint, Running on Empty is gewoon een mooie Rockballade die lekker klinkt vind ik, maar niet echt een Bluesnummer is, Running Out On me is weer een ouderwetse Bluesrocker ala Stevie Ray en de remmen gaan ook los bij Sugar Low, terwijl wat mij betreft het onbetwiste hoogtepunt al de derde track What is it all About,is met magistraal gitaarwerk ala Parker. Ik had al aardig wat reacties gehoord voordat ik aan deze recensie begon, en die waren vooral ook niet best. Ik ben dan toch iemand die zijn eigen oordeel vormt over nieuwe albums, en vind dit album best wel redelijk, maar eerlijk is eerlijk sommige songs kunnen mij niet echt lang boeien, maar dat neemt niet weg dat het gitaarstaaltje van deze man onbetwist hoog is… en een aantal nummers echt wel doen genieten , althans voor mij wel. Binnenkort live te zien – kijk naar de concertagenda
(Frank van Engelen)

01. Soul
02. Time’s Up