Sass Jordan
Poppodium W2, Den Bosch
vrijdag 28 augustus 2009
Verslag door Tom Moerenhout (saxofonist o.a. The Incrowd, Smokin’ Beaver)
15 jaar geleden hoorde ik op de radio een song met de titel “High Road Easy” en de raspige Rockstem “met ballen” van een mij onbekende zangeres met de naam Sass Jordan deed mij verder zoeken naar meer en zo belandde haar ijzersterke CD’s Racine (1992) en Rats (1994) in mijn CD-kast en tot op heden nog steeds met regelmaat in mijn CD-speler.
In die tijd kwam, de in 1962 in Engeland geboren maar in Canada wonende Sass voor een promotieoptreden met haar band naar Europa en heb ik zwaar onder de indruk haar optreden in de Melkweg in Amsterdam bijgewoond.
Wat kan er toch een immens geluid uit een fragiel blond mevrouwtje komen vroeg ik me verbaasd af.
Haar op “The Faces”-sound geënte band met Sass in de hoofdrol bezorgde haar wereldtours met act als Aerosmith en Whitesnake, naam en faam maar helaas werd het daarna erg stil rond Sass vanwege zoals ze zelf noemt een “spiral downwards in a black hole” waarbij je weinig fantasie behoeft te gebruiken om te bedenken wat ze hiermee bedoelt.
Eind jaren 90 probeerde men haar carrière uit het slop te halen met een absoluut niet bij haar passende technopop-sound met 2 geflopte CD’s als gevolg.
Tot ieders verbazing werd Sass in 2003 voor zes seizoenen jurylid van de Canadese uitvoering van Idols.
Dat dit ook voor haar goede invloeden met betrekking tot haar eigen carrière met zich meebracht bleek wel uit een geweldige come-back CD in 2006 met de titel “Get what you give”.
Nu op dit moment een nieuwe CD met de titel “From dusk ’till dawn” op stapel staat is het weer eens tijd voor een tour en werd op op vrijdag 28 augustus de intieme zaal van W2 in Den Bosch aangedaan en ik mocht dit optreden door de van Bluesmagazine gekregen kaartjes met mijn wederhelft bijwonen, tot onze verrassing kregen we van de W2 organisatie er ook nog 6 consumptiemunten per persoon bij, een mooier avondje uit kan je in deze tijd van recessie niet bedenken…….
Op de setlist zag ik 10 songs en 1 toegift op het programma staan maar het werden er veel meer, een complete Greatest Hits-show van meer dan 5 kwartier grotendeels met het repertoire van de voornoemde Racine en Rats albums deed weer de hele tent op z’n kop doen staan met een super gedisciplineerde band.
Line-up Sass Jordan & Band:
Charles Cooley – drums
Chris(topher) Caddell – guitar
Micheal Borkosky – guitar
Stan(islaus) Miczek – bass
Sass Jordan – vocals
Een goedgeluimde Sass met nog steeds een in uitstekende staat zijnde “strot” was duidelijk onder de indruk van het groot aantal fans die iedere song woord voor woord mee konden zingen en sprak dit ook uit.
Wij waren onder de indruk dat alles, al dan niet voorzien van een wat aangepast arrangement nog steeds stond als een huis en getuige de gemaakte foto’s is te zien dat Sass Jordan de tand des tijds ook behoorlijk doorstaan heeft.
Gezien het drie-tal professionele videocamera’s die continue hun werk deden zal er best wel eens een mogelijkheid bestaan dat er van dit optreden een DVD uitgebracht gaat worden.
Van een eerder optreden in Canada dit jaar zijn op haar website www.sassjordan.com al wat fraaie opnames te zien.
———-
Verslag door Piet Franke
Het gordijn ging open en Sass Jordan en haar band gingen los.
Vanaf de eerste akkoorden gaven ze alles en stond de Willem 2 op zijn kop. Voor mij, als echte Zeeuw sinds kort woonachtig in Den Bosch, een verrassende kennismaking. Ik kende de Willem 2 niet noch Sass Jordan. Mijn zwager had me op haar attent gemaakt en dankzij Blues Magazine kon ik dit geweldige optreden meemaken en een gratis biertje drinken.
Ik ben geen muzikant zoals andere recensent Tom Moerenhout, maar gewoon een blues en gitaarmuziekliefhebber. Maar wat heb ik genoten en nu begrijp ik maar al te goed dat ze Sass de rol van Janis Joplin in een rockmusical hebben gegeven. Wat een stem, wat een bereik en vooral wat een passie. Sass gaat er voor, de vonken vliegen eraf en je ziet dat zij en haar band er plezier in hebben. Ze weet met een zaal om te gaan en niet alleen met de die-hard fans vooraan. Ze verontschuldigt zich dat ze maar een woordje Nederlands (dank je wel) spreekt en verbaast zich over het feit dat zo veel fans in de zaal de songs van 15 jaar geleden gewoon meezingen. Songs die soms met een nieuw sausje overgoten waren, maar een strakke basis met drums en bas en twee geweldige gitaristen zorgden ervoor dat er voor mij muzikaal veel te genieten viel. Sass schreeuwt, schuurt, maar kan ook heel gevoelig zingen. Het komt niet alleen uit haar tenen, maar vooral uit haar hart. Daarnaast is ze een innemende podiumpersoonlijkheid, beweeglijk en expressief. Ook na afloop (met pet op) bleek dat ze de tijd neemt voor de fans. In de knusse foyer vormde zich al snel een lange rij enthousiaste mensen, die met een biertje in de hand gezellig napraatten met elkaar en als men aan de beurt was met Sass herself. Voor iedereen een woordje, een lach en een handtekening.
Zo ging ik tevreden op mijn fiets naar huis (al kwam de regen toen met bakken naar beneden), met de gesigneerde nieuwe cd “From Dusk ‘til Dawn”, een ervaring rijker, ’n lekker sound in mijn hoofd en met het voornemen vaker naar de W2 te gaan. Voor Nederland niet te hopen dat we weer zo lang moeten wachten voor Sass ons land weer aandoet.
Schitterend verslag! Hopelijk is nederland weer wakker geschud door de indrukwekkende vocalen. Wat een 'strot'.
Wat een concert, super! BOSPOP terughalen deze kanjer.
Ja! W2 fijne zaal en dito floyer, verslag waarheids getrouw!
Naar aanleiding van de gig in Den Bosch ook nog ff naar Westerpop in Delft geweest en Sass en band: Absolut Awesome.
Als Sass Jordan volgend seizoen met een eigen geluidsman erbij terugkeerd op de concertvelden en in goede clubs als W2, kan 2010 als concertjaar niet meer stuk!
ps.
kan wel zien en horen waar Anouk de mosterd heeft gehaald!
Shit, Den Bosch heb ik gemist maar op Westerpop was ze fantastisch. Ook als enige frontvrouw/man een heel nummer (Damaged) gezongen aan de kop van de zeer enge catwalk (’t was geen kilometer maar menig professioneel musicus krijgt ’t er wel Spaans benauwd van). Ook de rest van de band had voldoende kaliber om Delft te laten rocken. En nog zeer prettig om te zien trouwens die 47-jarige Sass.
Moeten we nu weer tig jaar wachten op het volgende optreden? Tijdens de signeersessie beloofde ze snel terug te komen. We gaan ’t meemaken…..
@Gerrit : Sass op BOSPOP lijkt me errug logisch. Komen die programmeurs zelf wel op toch? Of moeten we ze nog een handje helpen?
Gister ontving ik een tweet van d`r waarin ze ook beloofde snel terug te komen.
Ik baal nog steeds dat ik zo ziek ben/was! :(
Ik ben ook al geen opnamen tegen gekomen, dus mocht iemand iets vinden?
IK heb inmiddels wat dingen van haar laatste album gehoord en het klinkt top vind ik. Het eerste singletje van heel lang terug gaf al een beetje de stijl van deze dame aan, ruig en rauw, maar de albums die daarop volgden, waren veel meer dan dat, want deze lady kan hele mooie songs schrijven en daarbij ook nog eens lekker Rocken nietwaar. Het zit naar mijn idee een beetje in de hoek van Beth Hart, maar ook inderdaad Anouk(check haar laatste album) en natuurlijk ook Dana Fuchs, altijd goed natuurlijk.
Toch zijn er in het grijze verleden wel meer van dit soort dames geweest, maar daar hebben we eigenlijk nooit meer van gehoord (Alannah Miles?)helaas, dus blij dat zij er nog steeds is nietwaar, Ik denk dat ze zeker haar opwachting weer gaat maken op een van de festival’s volgend jaar hoor trouwens, Blueseyfrank- Rock on!
Ik schaam me diep,Dana Fuchs kende ik nog niet.
Sass kende ik nog van de Melkweg ergens in de 90-er jaren.
Maar goed, Dana Fuchs klinkt ook erg lekker!!!
Sass is nergens mee te vergelijken en Anouk mag misschien even haar koffer dragen
Laten we hopen dat Sass volgend jaar meerdere keren op de NL festivals te vinden is
http://www.youtube.com/watch?v=_w3BMQSQaTI&feature=related
Hoi ik ben een groot fan van Sass Jordan en heb haar nummer Make you a believer akoustisch uitgevoerd. Graag zou ik jullie reactie hierop lezen… dus even kijken graag.
Sass Rocks