Sass Jordan - Bitches Blues (album cover)

SASS JORDAN

BITCHES BLUES

DATUM RELEASE: 3 JUNI 2022
LABEL: STONY PLAIN RECORDS

Juist op het moment dat de wereld er plotseling heel anders uitzag kwam zangeres Sass Jordan met een nieuw album uit. Het is nu precies twee jaar geleden en ‘Rebel Moon Blues’ heeft inderdaad een opvolger gekregen. Haar openlijke flirt met de blues werd heel erg goed ontvangen door zowel pers als publiek maar het allerbelangrijkste was toch wel dat Jordan en haar band The Champagne Hookers een enorm groot plezier beleefden aan dit bijzondere avontuur. De vraag is nooit geweest of er een vervolg zou komen maar wanneer. Wel nu, ‘Bitches Blues’ is vanaf vrijdag 3 juni wereldwijd verkrijgbaar.

Tekst: Jeroen Bakker

Dat de enthousiaste Canadese met haar enorme stembereik juist op dit moment in Nederland is om het nieuwe album live te presenteren is geen toeval. De bijzondere relatie met Nederland is al lang geleden ontstaan. In een tijd dat de radio nog een bepaalde mate van vrijheid kende, nog niet zo afgebakend, of liever gezegd gemankeerd werd door uiterst merkwaardige formats en waarin de DJ bepaalde wat er gedraaid werd, gebeurde het regelmatig dat ‘Make You A Believer’ door de ether galmde en korte tijd daarna gevolgd door ‘High Road Easy’. Een absoluut genoegen om zo’n stoere rock-chick, die er ook nog eens heel goed zag, en ziet, alle aandacht op te zien eisen. Grote namen in de rock-scene wilden haar maar wat graag erbij hebben tijdens de tournees en ook in de studio kon regelmatig een beroep op haar worden gedaan. De optredens in Nederland bleven opwindend maar daarbuiten leek er een langdurige radiostilte te zijn ingelast. Toch heeft ze nooit getwijfeld of ze de muziekwereld de rug moest toekeren of niet. De tijden zijn veranderd en de zangeres heeft weliswaar een stapje terug gedaan maar de liefde voor de muziek is onvoorwaardelijk gebleken. Het ervaren krachtmens weet heel goed wat ze wilt en dat de blues nu een voorname rol vervult in haar laatste releases is allesbehalve verrassend te noemen. De uitspraak dat het veertig jaar heeft geduurd om het zich te realiseren is leuk bedacht door een inventief marketing-team maar na beluistering van ‘Bitches Blues’ blijkt dat het allemaal heel erg oprecht wordt uitgevoerd. Gekozen is voor de vertolking van een breed repertoire.

Zo wordt furieus geopend met ‘Still Alive And Well’ die als single van het album is getrokken, alsof ze de wereld wilt laten weten dat ze er nog steeds is en er heel veel zin in heeft. De door Rick Derringer geschreven compositie werd lang geleden door Johnny Winter op een weergaloze manier uitgevoerd maar Sass Jordan heeft het opgepakt en het haar volledig eigen gemaakt. Een gewaagde keuze die erg goed heeft uitgepakt dankzij de Champagne Hookers die heel goed de sfeer van deze track aanvoelden en zich daar volledig en vol overgave op hebben gestort.

Iets dat ook geldt voor ‘Chevrolet’ dat afkomstig is uit de pen van Taj Mahal. Wanneer je het aandurft om met respect voor het origineel toch het arrangement volledig ondersteboven te gooien en daar op deze manier mee wegkomt dan zegt dat veel over de bevlogenheid van de artiest. Het gaat niet eens zozeer over de muziek waarmee Sass Jordan is opgegroeid, het ging om de sfeer in de studio toen gezamenlijk besloten werd om alleen die dingen te spelen die ze graag wilden spelen. Het zullen nooit veel takes zijn geweest die tot dit resultaat hebben geleid. De band en zangeres voelen elkaar duidelijk goed aan.

Je kunt eindeloos speuren naar de originele uitvoering van ‘Even’ dat duidelijk elementen heeft uit de New Orleans-blues maar het is toch echt één van de drie zelfgeschreven composities die ook nog eens heel goed staan tussen die andere klassiekers van de gevestigde orde. Alsof je vlak voor sluitingstijd het Rum Boogie Café binnenloopt waar nog een paar gasten aan de bar hangen terwijl de pianist zich uitleeft in een weergaloze honky-tonk-blues. Voor de gitaarliefhebbers is het vlotte ‘Still The World Goes Round’ aan te bevelen. Gitaristen Chris Caddell en Jimmy Reid beheersen alle skills om de country-blues zo geloofwaardig mogelijk te laten klinken. Een heerlijke combi van fingerpickin’ en sliden terwijl de vocale harmonieën het geheel compleet maken. Het heeft zes jaar op de plank gelegen maar de keuze om het nu op te pakken is heel verstandig geweest. De traditionele ‘You Gotta Move’ schurkt dicht tegen de uitvoering aan zoals The Rolling Stones die ooit op Sticky Fingers neerzetten. Een mooi authentiek geluid maar daarnaast blijkt de stem van Jordan het geheel prachtig in te kleuren. Het sprongetje van 1971 naar 1972 is gemakkelijk gemaakt want ook Little Feat verkeerde die periode in een creatieve bloedvorm. ‘Sailin’ Shoes’ lijkt eveneens live te zijn uitgevoerd en opgenomen in een kroeg. Teksten van Lowell George zoals ‘Gee That Cocaine Tree Look Fine’ uit de mond van Sass Jordan doen eigenlijk naar meer verlangen. Fijn ook dat Little Feat opnieuw onder de aandacht wordt gebracht zoals zeer recent ook op ‘72’, de nieuwe Black Crowes te beluisteren viel.

De versie van Freddie King’s ‘Ain’t No Big Deal On You’ zoals die op ‘Bitches Blues’ wordt gespeeld zou zeker op goedkeuring van de meester hebben kunnen rekenen wanneer hij nog geleefd had. Wederom laten de Champagne Hookers een verbluffend staaltje funky blues horen in deze gewaagde vertolking waarbij Sass Jordan zich in de studio vocaal absoluut comfortabel moet hebben gevoeld. Het mag zondermeer tot een hoogtepunt gerekend worden tezamen met het zelfgeschreven afsluitende ‘Change is Coming’, waarin volgens Sass Jordan de liefde centraal staat en zal overwinnen.

Wat ons betreft blijft deze relatie nog heel lang voortduren.


Ook op Blues Magazine ...