SASS JORDAN NOG STEEDS ALIVE AND WELL !

Vrijdag 3 juni verschijnt ‘Bitches Blues’, het nieuwe album van Sass Jordan, tevens opvolger van het twee jaar geleden uitgebrachte en zeer geslaagde ‘Rebel Moon Blues’, en dat zal op uitgebreide wijze worden gevierd met haar Nederlandse fans. Zo zal zaterdagavond De Bosuil in Weert in vuur en vlam worden gezet waarna pinkstermaandag het grote Ribs & Blues Festival in Raalte om 13.30 uur een herhaling krijgt van de weergaloze show die de Canadese zangeres en haar fantastische Champagne Hookers daar zes jaar geleden neerzetten. Volgende week kunnen haar live-verrichtingen worden gevolgd in Hoorn, Breda, Amstelveen, Drachten en Arnhem (check de concertagenda).

Sass Jordan
BluesMagazine sprak onlangs met de enthousiaste zangeres over de afgelopen periode en de totstandkoming van ‘Bitches Blues’. Uiteraard wordt ook vooruitgeblikt op de bovengenoemde reeks optredens in Nederland. Sass die de vijftig jaar inmiddels ruimschoots is gepasseerd, bruist van de energie en is nog meer dan ooit ‘Alive and Well’…

Tekst: Jeroen Bakker

“Ben je serieus? Is het echt al weer zo lang geleden dat ik daar speelde?”, klinkt het luid en verbaasd vanuit Ontario, Canada. Ze kan het maar nauwelijks geloven wanneer wij haar geheugen denken op te frissen en haar attenderen op die laatste keer in Raalte. De warme ontvangst na een lange afwezigheid heeft haar enorm goed gedaan en motiveerde haar bovendien om snel weer met een nieuw album aan de slag te gaan om vervolgens weer te kunnen doorpakken in Europa en Nederland in het bijzonder. “Zes jaar geleden en al die tijd viel er helemaal niets te beleven op de hele ‘entire planet’, schatert ze het uit. “But you know, we keep on going.”De zangeres verkeert in een uitstekend humeur want aan het lange wachten is inmiddels een einde gekomen. Ze is enorm tevreden met ‘Bitches Blues’ waarop de flirt met de blues zoals die twee jaar geleden begon op ‘Rebel Moon Blues’, een vervolg heeft gekregen en ze staat te popelen om het met haar begeleidingsband aan een live-publiek te presenteren.
“Het was niet zozeer de bedoeling om een ‘Rebel Part 2’ te maken maar het ging er meer om welke liedjes we gaaf genoeg vonden om te spelen en op te nemen. Toen we eenmaal in de studio zaten ging het bijna als vanzelf. We stelden ook voor hoe het zou zijn om deze live te spelen voor een publiek.”

Evenals op de voorganger zijn er ook nu geweldige vertolkingen te vinden van artiesten waarmee Jordan thuis opgroeide wanneer haar ouders oude langspeelplaten draaiden. Stelden we twee jaar geleden de vraag waar de vrouwen waren, wederom blijken de originele uitvoeringen hoofdzakelijk van mannen afkomstig te zijn.
Taj Mahal, Freddie King, Little Feat, een door de Rolling Stones geïnspireerde ‘You Gotta Move’ en de geweldige cover van Johnny Winter’s ‘Alive And Well’ zijn er op ‘Bitches Blues’ te vinden. “Ik heb er deze keer drie zelfgeschreven liedjes op staan dus daar heb je de Bitches Blues”, aldus de goedlachse zangeres.

Sass Jordan_photo Derek Sharp
Sass Jordan // Photography: Derek Sharp

“De reacties na ‘Rebel Moon Blues’ hebben mij heel erg goed gedaan. Het werd mij duidelijk dat veel mensen blij zijn wanneer zij mijn muziek horen en vooral de afgelopen tijd heb ik mij dat heel goed gerealiseerd. Muziek heeft altijd al een helende werking gehad op mensen, een soort therapie als het ware en als ik er dan in slaag om zoiets te bereiken met mijn muziek dan ben ik daar heel dankbaar voor.” De uitvoeringen van een traditional als ‘You Gotta Move’ zoals die door The Rolling Stones in 1971 op ‘Sticky Fingers’ werd neergezet en zeker ook ‘Sailin’ Shoes’ van Little Feat uit 1972 doen nog maar eens beseffen dat de invloeden uit de beginjaren zeventig nog altijd duidelijk waarneembaar zijn. The Black Crowes hebben recentelijk zelfs een heel album met materiaal uit 1972 uitgebracht. “Een sterke compositie blijft hoe dan ook altijd overeind staan maar de interpretatie is allesbepalend. Het gaat er om dat je de juiste sfeer weet te vangen in de studio en dat over kunt brengen tijdens het opnemen maar het allerbelangrijkste is dat het bij jou past en dat jouw eigen gevoel en emotie er in zitten.” Jordan blijkt goed op de hoogte op de hoogte te zijn van de huidige releases, ze bekend vluchtig de nieuwe Tears for Fears geweldig te vinden, en heeft ‘72’ al beluisterd. “The Black Crowes kunnen dat natuurlijk als geen ander, die weten het materiaal op een perfecte wijze eigen te maken maar het grappige is dat we allemaal tegelijkertijd in de studio bezig waren terwijl we dit niet van elkaar wisten.”

Was de lock-down niet een heel fijne periode om alle oude platen nog eens erbij te pakken en de blues-sfeer vast te houden? Niet voor Sass. Zo verklaart ze openhartig regelmatig naar zeer afwijkende muziek te luisteren. “Ik weet niet of ik dit moet vertellen maar beloof mij dat je niet zult lachen wanneer ik je zeg dat ik veel naar Chill-Hop heb geluisterd. Relaxte muziek, een soort elevator-music, die heerlijk is wanneer je met vrienden aan het zwembad zit met een cocktail en heel veel te bespreken hebt hahaha. Je luistert niet echt naar de muziek maar hebt het toch graag aan staan terwijl je praat.” Ze belooft ons dat ze ons verder niet lastig zal vallen met deze muziek op een eventueel vervolg van ‘Bitches Blues’.

Sass Jordan - Bitches Blues (album cover)

Het was een aangename verrassing toen er vorige maand plotseling nieuw werk verscheen van de zangeres. De vocale kwaliteiten blijken nog nauwelijks aan kracht te hebben ingeleverd wanneer we op 22 april haar ‘Alive And Well’ horen. De track die ooit door Rick Derringer geschreven werd maar bekendheid verwierf in de uitvoering van Johnny Winter, lijkt haar op het lijf te zijn geschreven. “In de studio werk je gedurende meerdere dagen aan al het materiaal maar om je stem in conditie te krijgen na een lange periode van helemaal…. niets… Dat is toch een ander verhaal. We hebben gedurende de lock-down wel vanuit huis akoestische ‘Sassified Sessions’ uitgezonden maar voor een intensieve tour zoals volgende week in Nederland moet je echt goed voorbereid zijn en na ieder optreden zorgvuldig omgaan met je stem door zoveel mogelijk rust te pakken. Ik heb gelukkig een sterke stem maar het is een soort spier en die moet je blijven trainen. Ik doe thuis iedere dag mijn oefeningen maar nog nooit heb ik zo lang niet gezongen en daarom wordt de komende week een enorme en zeer bijzondere uitdaging. Als je achttien jaar oud bent is het wat eenvoudiger maar HEY !! Ik ben niet meer fucking eightteen!”

Sass stelt ons gerust met de afsluitende laatste woorden: “Maak je geen zorgen daar in Nederland, het komt zeker goed want ik ben er klaar voor en we hebben er ontzettend veel zin in.”

SPEELDATA Sass Jordan – juni 2022

04 jun Weert – Bosuil
06 jun Raalte – Ribs & Blues Festival
08 jun Hoorn – Manifesto
09 jun Breda – Mezz
10 jun Amstelveen – P60
11 jun Drachten – Iduna
12 jun Arnhem – Luxor Live


Ook op Blues Magazine ...