Todd Sharpville - Porchlight

Todd Sharpville – Porchlight
Featuring Kim Wilson, Joe Louis Walker en Duke Robillard

Formaat : 2-CD // Label : MIG / Suburban // Release : januari 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst : Jeroen Bakker

De bluesklassieker ‘How Blue Can You Get’ zou zomaar op het lijf geschreven kunnen zijn van zanger/guitarist/tekstschrijver Todd Sharpville. Sharpville is afkomstig uit een van de oudste aristocratische families van Engeland waarmee ‘blauw’ bloed dus gewaarborgd is. Daarnaast blijkt Sharpville sinds zijn debuut-album ‘Touch Of Your Love’ uit 1994 onderdeel te zijn van de ‘bluesfamilie’ waarmee bovenstaande vraag volledig beantwoord lijkt.
Sharpville heeft in de loop der jaren een aardige reputatie opgebouwd als ondersteunend bandlid van diverse bekende artiesten. Onder anderen Van Morisson, Peter Green, Albert Collins maar ook Robbie Williams en George Michael maakten gretig gebruik van zijn diensten. De rollen lijken nu te zijn omgedraaid want deze keer heeft Sharpville zowel Joe Louis Walker als Kim Wilson op de loonlijst en heeft Duke Robillard bovendien de taak van producer op zich genomen. Die samenwerking zou best eens tot stand zijn gekomen tijdens de Legendary Bluescruise waar Todd als eerste Europese verstekeling het podium mocht delen met deze grote mannen. Sharpville klinkt hevig geïnspireerd en dat blijkt niet op toeval te berusten. Het album is opgedragen aan ’s mans vader die gedurende de opnamen van ‘Porchlight’ kwam te overlijden en daarnaast wordt een kijkje gegund in Todd’s privéleven. In het allesomvattende ‘Lousy Husband (But A Real Good Dad)’ bezingt Todd ‘the worst kinda blues you’re ever gonna have’ en horen we Robillard op gitaar.
Hoewel hij in de opener ‘If Love Is A Crime’ nog even moet warmdraaien is het Kim Wilson die in de stevige bluesrocker ‘Can’t Stand The Crook’ weer eens ouderwets van leer trekt met zijn bluesharp. We horen hem tevens voorbij ‘schuiven’ in ‘When The World’s Not Enough’, waarmee eveneens geopend wordt maar dan op schijf twee, en het negen minuten durende ‘Misery’ waar alle hartverscheurende ingrediënten van de blues bij elkaar komen.
Heel even wordt er uitgeweken naar New Orleans alwaar de piano en blazers een vooraanstaande rol spelen. In ‘Can’t Stand The Crook’ werd al even verwezen naar de huidige situatie van de bewoners in deze nog altijd belangrijke muziekstad. In ‘Everything Will Be Alright’ is het, zoals de titel enigszins suggereert, vooral de hoop die de slachtoffers van het liefdesslagveld op de been moet houden. Het bijzondere van ‘Porchlight’ is het feit dat Sharpville in zijn teksten heel dicht bij zichzelf staat zonder de situatie van de wereld om zich heen uit het oog te verliezen zoals in ‘Legacy Of Greed’ dat over de hebzucht van de mensheid handelt. Prachtig is ook de slowblues van ‘When The Blues Come Calling’ met daarin een gastbijdrage van Joe Louis Walker maar met de titeltrack had het album zich geen betere afsluiter kunnen wensen. In deze gospel wordt namelijk de eveneens overleden Solomon Burke toch even lichtelijk naar de kroon gestoken.
Wat zou zijn vader trots zijn geweest als hij dit nog had mogen meemaken.

Tracks
CD 1