ALBUM: JIM KELLER – SPARK & FLAME
DATUM RELEASE: NOVEMBER 2022
LABEL: CONTINENTAL RECORD SERVICES
FORMAT: DIGIPACK

Jim Keller - Spark & Flame CD album

Hoewel Jim Keller al sinds de late jaren zeventig actief is in de muziek is het meest spraakmakende moment uit zijn muzikale carrière nog altijd voor een groot deel te danken aan een zekere Bruce Springsteen. Die pikte namelijk op een schaamteloze wijze de ooit door Keller gecomponeerde gitaarriff in ‘867-5309/Jenny’ van de band Tommy Tutone en gebruikte dit in 2007 voor zijn ‘Radio Nowhere’. Van een rechtszaak is het nooit gekomen. Keller hield zich liever bezig met het schrijven van nieuwe muziek en bracht na 2009 nog vier albums uit waarvan de laatste, ‘By No Means’ uit 2021 op bescheiden schaal daadwerkelijk iets wist los te maken. Enkele maanden geleden verscheen ‘Spark & Flame’ waarmee Jim Keller zich plots definitief in het linker rijtje van de betere hedendaagse singer/songwriters heeft weten te nestelen.

Er is nog veel werk te verrichten als het gaat om de naamsbekendheid van Keller maar zowel Tom Waits als Springsteen volgen al geruime tijd de verrichtingen van de Amerikaanse singer/songwriter, gitarist en producer. Ook Nels Cline, de gitarist van Wilco, en Waits’ gitarist Marc Ribot, die beiden al eens met hem samenwerkten, lieten geen mogelijkheid onbenut om hun bewondering uit te spreken voor de activiteiten van Keller. Pas na het verschijnen van ‘By No Means’ in 2021 leek het balletje dan eindelijk te gaan rollen. Wellicht dat de bijdragen van Los Lobos’ David Hidalgo hierbij een rol speelden. De recensies van dat album zorgden ervoor dat Keller na de lockdown uitgebreid op tournee kon. Tijdens zijn optreden in Utrecht op Ramblin’ Roots liet hij zich vergezellen door een fantastisch stel Nederlandse begeleiders, genoot opzichtig van het enthousiaste publiek dat voor de eerste keer na lange tijd weer eens oog-in-oog stond met een live-artiest en was uiteindelijk verantwoordelijk voor een van de hoogtepunten van het prachtige festival.

Na de tour is Keller wederom de studio in gedoken om zijn twaalf zelfgeschreven tracks op te nemen. Deze keer koos hij ervoor om het begeleidende gezelschap dichter bij huis te zoeken en daarom zijn er uitsluitend bevriende muzikanten uit New York te vinden op ‘Spark & Flame’. In tegenstelling tot ‘By No Means’ heeft hij de fundering ervan nu voornamelijk op eigen kracht weten te realiseren.

Wederom lijkt er niets aan het toeval te zijn overgelaten. Keller is zich terdege bewust van zijn beperkingen als muzikant maar zorgt er daarom voor dat hij de juiste mensen om zich heen heeft. Hijzelf heeft daar zo zijn eigen idee over want: “Je kunt weliswaar de allerbeste muzikanten om je heen hebben maar het gaat uiteindelijk toch echt om de kwaliteit van de liedjes. “You have to have songs”, aldus Keller kort nadat hij zijn vorige album had voltooid. Die liedjes zijn er ook nu weer zoals het gevoelige en heerlijk ontspannen gemusiceerde ‘Falling Down’ of het spannende ‘Tower of Love’, voorzien van mellotron en gevarieerde percussie- en toetsenklanken dat niet zou misstaan in het oeuvre van Tom Waits. Je moet er niet aan denken wat er met de titeltrack van ‘Spark & Flame’ zou gebeuren wanneer Tom Petty nog geleefd zou hebben. Grote kans dat die het met zijn eigen 12-snarige Rickenbacker binnen de kortste keren zou toe-eigenen, het vervolgens op zijn eigen karakteristieke wijze vertolken en er nog succes mee oogsten ook. En dan de indrukwekkende ballad ‘Magic’, zo kalm gezongen door Keller met zijn gevoelige baritonklanken, die moeiteloos tussen de tien tracks van John Hiatt’s meesterwerk ‘Bring The Family’ zou passen. Ontspannen en zorgeloos klinkt hij vervolgens in het opgewekte ‘Coming Back’, typisch zo’n liedje met een pakkend refreintje dat al na één keer luisteren blijft hangen en tijdens een optreden uitnodigt tot het zachtjes meezingen ervan.

Vragen naar de betekenis van zijn teksten heeft bij Jim Keller geen enkele zin. Hij laat het liever over aan de fantasie van de luisteraar maar voor ‘Bells of Notre Dame’ maakte hij al enkele keren graag een uitzondering. Hij probeerde hier namelijk zijn gevoelens te verwoorden nadat een dag daarvoor de desastreuze slachtpartij in Bataclan plaatsvond. Zo ongeveer de meest gewelddadige aanslag sinds de Tweede Wereldoorlog. Het gevoel dat hij probeert te omschrijven is de enorme pijn die zijn hart bijna deed breken. Vocale ondersteuning is er van een koor waarin o.a. Amy Helm schittert, dochter van overleden Band-lid Levon Helm. Ongebruikelijk is ook de felle aanklacht tegen de benoeming van toenmalige president Trump in ‘Fight the Fight’, waarin hij zich tevens afvraagt “waartegen we eigenlijk strijden” maar “noem mij alsjeblieft geen protestzanger want dat ben ik niet”, aldus Keller. Bij alle andere liedjes mag de luisteraar zelf bepalen waar het over gaat en dat vooral aan de eigen fantasie overlaten maar in het ontroerende en akoestisch gespeelde ‘Even Angels Have To Fall’ graaft de muzikant zich autobio en weet hij in ruim drie minuten alle aandacht op te eisen en vervolgens heel veel indruk achter te laten. Een bijzondere kwaliteit van een authentieke singer/songwriter die van iets kleins iets heel moois weet te maken. Prachtig album.

Falling Down
Tower of Love
Spark & Flame