Foto Album Review: The Boogie Beast - Neon Skies & Different Highs

Format: CD – Vinyl Lp – Digital
Label: Naked
Release: 19 April 2024

Afgelopen Blues Peer festival zag ik de Boogie Beast aan het werk daar brachten ze tal van van nummers van hun nieuw album Neon skies & different Highs wat me benieuwd maakte. De Boogies Beast zijn een band uit België en Neon Skies & different Highs is hun vierde studio album. Zij kenmerken zich door hun eigen geluid, doorspekt met mondharmonica, gitaren en Hill County blues achtige ritmes.

Een eerste nummer is vaak bepalend voor de smaak van een album een met ‘Save Me’ zetten zij het juiste voorbeeld , op een fijne groove vraagt Jan Jaspers zich afvraagt ​​wie hem wil redden uit een leven vol zonde. Dat de Boogie Beast er geen gras over laten groeien blijkt uit het snelle, ‘Give Me a Sign’ straffe openingsdrumbeat en Fabian Bennardo die met zijn mondharmonica de toon zet. De Beast weerspiegelen urgentie in elke noot. Top nummer.

Op deze voet gaat het verder met de Boogie Beasts die op dit 18 nummers durende album voortdurend de juiste groove weten te vinden. Het drinklied ‘Devil’s Cup’, waarin de hoofdpersoon zijn onuitgesproken pijn probeert te verdrinken. In de zang een lekker stukje rappen. De gitaren prikkelen om ‘Cold Ways’ in een nummer dat naar Brit pop neigt door de poppy koortjes maar de staccato ondertoon trekt je toch de hill county blues in.

Een intermezzo van 24 seconden gaat vooraf aan ‘Love Chase’, een pakkend, vrolijk nummer dat het in de hitparades wel goed zal doen, vloeit over in ‘Sunday Morning Soul’, dat met de slide teruggrijpt op old skool roots blues. Een ander kort intermezzo luidt het met een lome gitaar riff gestuurde ‘Some People’ in, een nummer dat uitdrijft op de klanken van Fabian Bennardo. ‘Down the Line’ kent een beatlelesk deuntje. Er volgt weer een interlude, een muzikale pauze waarvan me de noodzaak ontgaat. ‘Sly Baby’, gaat over een dame die altijd haar eigen ding probeert te doen terwijl ze simpelweg probeert de zanger in te palmen. Het zijn mid tempo nummers, terwijl ik vind dat de kracht van de Boogie beast ligt het de uptempo werk. Het kenmerkt de ontwikkeling die de Boogie Beast doormaken. Het klinkt wat poppier, minder rootsy.

Na het vierde intermezzo is het vurige ‘Midnight Man’ weer een nummer waarin the Beasts laten horen mooie nummers te kunnen schrijven met mooie breaks, het afwissend drumwerk stuwt het nummer lekker op iets wat zeker live goed uit de verf kan komen. Een nummer als ‘Noon’ begint op een lekkere groove maar mist zo’n uitspatting met de mondharmonica die juist de Boogie Beasts live zo’n fijne band maakt. ‘Fool for You’ kenmerkt zich door een stampende drum beat, Fabian Bennardo speelt ingetogen terwijl je na de break een vlammende solo verwacht. ‘Broken Glass’, op een staccato bezwerende groove is Fabian hier wel de drijver waarop het nummer gebouwd is.

Opgenomen in de Jupiter studio in Tongeren onder leiding van Koenraad Foesters, maakten Jan Jaspers en Patrick Louis op gitaar en zang, Fabian Bennardo op mondharmonica en drummer Gert Servaes, weliswaar een puik album maar wel een die geen afspiegeling is van de Boogie beast live zijn. Live gaat het er toch een tandje ruiger aan toe.

Boogie Beasts - Love Chase (official video)

1. Save Me, 2. Give Me A Sign, 3. Devil’s Cup, 4. Cold Ways, 5. Interlude #1, 6. Love Chase, 7. Sunday Morning Soul, 8. Interlude #2, 9. Some People, 10. Down The Line, 11. Interlude #3, 12. Sly Baby, 13. Baby’s Coming Home, 14. Interlude #4, 15. Midnight Man, 16. Noon, 17. Fool For You, 18. Broken Glass.

Socials: