Foto Album recensie: Quinn Sullivan – Salvation

Format: CD, Vinyl, Digital
Label: Mascott
Release: 07-06-2024

Quinn Sullivan, het jongetje dat op 6 jarige leeftijd Buddy Guy verraste en sindsdien zijn protegé was. Dat jongetje is volwassen geworden, en Salvation is zijn derde full album, sinds hij 18 werd.

Het album start furieus met “Dark love”, een nummer met een vette drive en gitaar riffs, breaks, met mooie piano en gitaar in de solo, een goed gebracht nummer het pakt je gelijk. Met en Stevie Ray like gitaaropening zet Quinn de bluesy rock lijn voort. Zijn zang is in de jaren verbeterd en de titeltrack “Salvation”, rept over het zichzelf hervinden als redding is het harde bestaan als muzikant, het flitsend gebruik van het wah wah effect verstrekt de song als geheel, topnummer. Dat hij een politiek standpunt niet schuwt volgt uit het gedreven “Rise up Children”, we pikken het niet langer alles wat veranderen moet duurt veel te lang. De drive toont urgentie, het is menens. “Don’t wanna die today”, Quinn houdt het tempo vast, in dit fijne nummer met referenties naar Jonny Lang. Hoe met de multilayer zang het refrein vult en vlammend door trekt in de solo het voelt als geheel lekker aan.

Echter dan slaat het goed begin om. “Once upon a lie” is een stijlbreak met de eerste vier tracks, dit funky aandoende niemendalletje slaat de plank mis. Liever een song skippen dat en album proberen vol te maken. Mierzoet is “Better in love”, het intro beloofd een aanzet tot een mooie slow blues, maar het zet niet door. “Leave no love behind”, voelt aan als eer nummer van Dire Straits, het is niet slecht maar ik mis dat ruigere, dat verschroeiende doorpakken. Quinn’s gitaar spel is wel goed in dit nummer.

Het staccato ritme van “I can’t stay” lijkt weer op de Quin van de eerste tracks van dit album, waar met de solo Quinn zijn gelijk haalt en laat zien een begenadigt gitarist te zijn. Het ritmische begin van “Nothing gonna change my mind”, gaat over in een funky Chic-like gitaartje die swing meebrengt en dat in tegenstelling tot de eerder nummers wel lekker past en afwisseling biedt. “Eyes on me” is een slow ballad met een hoog knuffelrock gehalte, zo’n typische Amerikaans zoete gevoicede ballad. Dit zet zich door in de single “Half my heart””, een nummers voelt als een Beatles nummer. Het album sluit af met een mooie live uitvoering van Sonny Boy Williamson II’s “Eyesight to the Blind”, een nummer vol gitaarskills van Quinn.

Conclusie: Het album Salvation laat twee gezichten zien en vraag je je af wat Quinn de redding zal brengen, de vlakke commerciëlere popliedjes, of het stevigere bluesrock werk waarmee hij zijn CD opent. Ik hoop het laatste, want het zou zonde zijn als de bluesrock gitarist in Quinn Sullivan verloren zou gaan.

Quinn Sullivan - "Dark Love" (Official Lyric Video)

1. Dark Love
2. Salvation (Make me Wanna Pray)