Foto Album Recensie: Blues People - The skin I am in

Format: CD, digital
Label: Eigen beheer
Release: 16 jan 2024

Tekst: Aad Sneep

Afkomstig uit de staten New York en New Jersey hebben de vier muzikanten van BLUES PEOPLE hebben hun krachten gebundeld om hun eerste cd getiteld ‘THE SKIN I’M IN’ uit te brengen. Kelton Cooper (Guitar/vocals) , Victor Burks (Organ) , Mike Griot (Bass) en Gene Lake (drums) hebben al sinds de jaren ’80 hun sporen verdiend in de jazz/blues en funk en dat staat garant voor een lekkere cd die in eigen beheer is opgenomen.

Het album opent met de slow blues AMNESIA en vertelt over een problematische met de gepijnigde stem en huilende gitaar van Cooper ingekleurd met heerlijke keyboard klanken. Daaropvolgend THE SKIN I’M IN dat gaat over de frustraties die veel zwarte mensen ten opzichte van hun kleur nog steeds ondervinden in het huidige Amerika. Een funky beat met een lekkere baslijn en prima gitaarsolo maken het een tof nummer om naar te luisteren.

HEY JOE (REVISITED) uiteraard van Hendrix klinkt goed mede door de toevoeging van het orgeltje en uiteraard de knappe gitaarsolo. Wat volgt is I WAS ALWAYS THERE wat heerlijk de pan uit swingt en uitnodigt tot een spontaan dansje. TROUBLED TIMES is een ballad over de huidige situatie in de wereld waarin we leven. Mooi gezongen met een harmonieus achtergrond koortje en iedere keer weer die top gitaar.

SMOKE & MIRRORS is een heavy rock blues nummer gevolgd door NUTHIN’ REALLY een rustpuntje en eigenlijk nergens over gaat zoals de titel al zegt. Het album dat eindigt met KNEE OF MY NECK gaat over de treurige dood van George Floyd (wat niemand ontgaan kan zijn) “Take your knee of my neck and give me my respect” en is daarmee een prachtige afsluiter van dit toch wel bij vlagen indrukwekkende album.

Kortom : soulvolle zang met puntig en flitsend gitaarspel , lekker ondersteunende keyboards en een solide bas en drum maken dit album zeker het beluisteren waard.

BLUES PEOPLE: THE SKIN I'M IN (PROMOTIONAL SINGLE CD VIDEO)

Tracklist :