Juke Joints (1)

Juke Joints – Heart On Fire
Format: CD / Label: Continental Records Services
Releasedatum: februari 2015

Tekst: Rien Wisse

Al 32 jaar trekken de ‘Masters of Rock Rollin’ Blues’ door half Europa en hun alweer negende studio-album spettert inmiddels uit de boxjes. Het opent zoals we van de band gewend zijn: meteen knallen met de titelsong van het album, waarbij smaakmaker Sonnyboy v/d Broek met dartelend harmonicawerk de toon zet. ‘All Over Again’ is een rootsy song, waarin zowel Memphis soul als – in de tweestemmige zang – een vleugje country doorklinkt. Als altijd is er ook nu weer een broeierige stamper, ‘One More Time’, die is doortrokken met harmonica, terwijl gitarist Michel even op een pedaaltje Staat, voordat hij stevig ronkend gas geeft. In de door hem geschreven instrumental ‘Hooked’ etaleert hij wederom zijn veelzijdigheid in duels tussen gitaar en harmonica.

Het van Dr. Ross gecoverde ‘Cat Squirrel’ wijkt, op de kracht na waarmee het Zeeuwse kwartet het neerzet, nauwelijks af van het origineel. Het bijna niet anders of Gary Moore moet de inspiratiebron zijn geweest voor de slepende ballad ‘Nataly’, waarin Michel een gevarieerd scala aan fraaie en gevoelige gitaristische hoogstandjes brengt. ‘Funny Little Valentine’ is een cover geschreven door de Australische rockabillyzanger/gitarist Louis King (Thomas John McEwan). Een nummer in de stijl van Chuck Berry/Eddy Clearwater, voorzien van zo’n boogiënde piano à la Berry’s toetsenman Johnnie Johnson. Ook de gitaarpartij ligt in de lijn van die van de twee genoemde gitaristen, alleen geven de Joints daaraan uiteraard het rauwe randje dat hun geluid zo kenmerkt.

De fans moesten na ‘Going To Chicago’ vijf jaar wachten op dit nieuwe album, maar het geduld is beloond. Vooral zij kunnen het album onbeluisterd aanschaffen. Of, zoals Peter Kempe zingt: ‘Satisfaction guaranteed!’

Tracks

01. Heart On Fire
02. You Got Me Where You Want Me