Brad Wilson - Power Blues Guitar

Brad Wilson – Power Blues Guitar Live
Format: CD / Label: Cali Bee Music Inc.
Releasedatum: 15 Februari 2016

Tekst: Filip Heidinga

Brad Wilson is een gitarist uit California en staat vooral bekend om zijn power blues guitar. ‘Power Blues Guitar Live’ is zijn derde album. En is uiteraard een live album. En dat is te horen, het publiek is overduidelijk te horen tussen de nummers door.
Als ik het album voor het eerst beluister valt meteen op dat dit niet het typische blues optreden is. ‘Power Blues Guitar Live’ is een perfecte titel voor dit album. Brad Wilson speelt een zeer stevige set en speelt vooral covers, negen stuks totaal. Daarnaast staan er vier eigen nummers op. Meestal speelt een band hoofdzakelijk eigen nummers tijdens een optreden, helemaal als deze wordt opgenomen. Maar Brad Wilson laat liever de muziek horen waardoor hij geïnspireerd wordt. Hierdoor klinkt het album wel meteen bekend, vooral omdat ze vaak dichtbij het origineel blijven. Toch weet Brad Wilson hier zijn eigen stempel op te drukken: power blues guitar.

Het album begint met Got My Mojo Working van Muddy Waters. Een lekker begin van het album, en een behoorlijk stevige versie. Hierna komt I’m Tore Down van Freddie King, en vooral bekend door de versie van Eric Clapton. Ook hier weet Wilson zijn eigen versie van te maken, en blijft daarbij niet dichtbij het origineel maar hij maakt er een echt power blues guitar nummer van. I Can’t Quit You Baby was de eerste single van Otis Rush en is als volgende aan de beurt. Het nummer wat bij het grote publiek bekend is door de versie van Led Zeppelin krijgt een nieuwe versie van meer dan acht minuten. Persoonlijk vind ik dat te lang, zeker als je het op cd beluisterd. All Kinds Of A Fool is het eerste nummer van Brad Wilson zelf, afkomstig van zijn eerste album: Hands On The Wheel. Een mooie versie, met veel solo’s, van Albert King’s Born Under A Bad Sign vervolgd de trip langs Wilson’s favorieten. Vervolgens is het tijd voor echte rock n roll met Sweet Home Chicago (origineel van Robert Johnson) een overbekend nummer en moeilijk om een eigen versie van te maken. Maar Wilson maakt er een feestje van en speelt een paar mooie solo’s. Slide On Over komt weer van Wilson’s eerste album en past perfect tussen de andere nummers. I Just Want To Make Love To You past erg mooi tussen de andere nummers. Misschien vooral omdat het origineel gespeeld werd door Muddy Waters, net als het eerste nummer Got My Mojo Working. En geschreven is door Willie Dixon, die ook I Can’t Quit You Baby heeft geschreven. De versie van Brad Wilson is erg mooi maar ook dit nummer is meer dan acht minuten lang. She Moves Me is het derde nummer van Wilson’s eerste album. Een wat rustiger nummer voor de verandering, met een mooie solo in het midden. Het derde nummer van Muddy Waters Standin’ Around Cryin’ krijgt ook een versie van acht minuten. Dit keer weet Brad Wilson mijn aandacht wat langer vast te houden. Black Coffee At Sunrise is het enige nummer van Brad Wilson’s tweede, en tot nu toe laatste, studio album Blues Thunder. Wel een mooi nummer. T-Bone Walker mag het lijstje van Brad Wilson afsluiten. Met een erg mooie versie van Stormy Monday. I’m Still Breathing, van Wilson’s eerste album, is een mooi afsluiter van een veelzijdig optreden.

BRAD "GUITAR" WILSON - I'M TORE DOWN LIVE IN CONCERT / CALI BEE MUSIC

Kortom: Een stevig live album met veel oude blues nummers erop, allemaal in een Brad Wilson jasje gestoken. Eigenlijk een album die je moet kopen na een optreden van Wilson. Hopelijk steekt de man dus ook een keer de oceaan over om in Europa te komen spelen.

01. Got My Mojo Working
02. I’m Tore Down
03. I Can’t Quit You Baby