BluesMotel
5 februari 2011
Café Willemslok, Utrecht

Tekst: Gerrit Harmsen – Foto’s: Marcel Wolthers

BluesMotel speelt Vreedenblues aan flarden.
Een jaar geleden ontstonden de eerste contacten met BluesMotel. In de tussen liggende periode is het hard gegaan met deze band. Een eigen CD die lovende kritieken kreeg, veel optredens, en meer bekendheid. Op 1 januari zag ik ze in Café Miles, te Amersfoort, ruim 3 uur de planken uit de vloer spelen. Gister was het kleine café in Utrecht bij aanvang al overvol en bleek bij de soundcheck al dat het wel eens een memorabele avond kon worden.

Foto Concertverslag : BluesMotel – 5 februari 2011 Vreedenblues, Utrecht

BluesMotel pakt het publiek direct stevig vast en blijkt dit de rest van de avond vol te houden.
Natuurlijk horen we het repertoire van de CD, die trouwens helemaal uit covers bestaat.
De manier waarop de band hier invulling aan geeft is echter geweldig. Een heerlijke bluesharp en zangstrot van Kevin, fijn afwisselend gitaarwerk van Micha en Tim, de stuwende bass van Hans en drums van Frank maken een energie los waarbij je het gevoel hebt bij een bruisend bluesfeest terecht te zijn gekomen. De wisselwerking tussen publiek en band laten de temperatuur snel oplopen en het café zou zo een dampende en zwetende oude jukejoint kunnen zijn. Krakers als Key To The Highway, Built For Comfort, Hoochie Coochie Man, Spoonful, Long Distance Call, en Shake Your Money Maker zetten het café op zijn kop.

Zanger Kevin gaat los tijdens de song I’m Free en lijkt ons duidelijk te willen maken hoe hij in het leven staat. Als de band afsluit met One Bourbon, One Scotch is Vreedenblues, in positieve zin, helemaal aan flarden gespeeld. De vraag, welke band gaat dit feest overtreffen?, blijft na afloop in mijn hoofd hangen. Eens zien welke band daarin gaat slagen.

Het optreden op een groot bluesfestival de komende zomer zal voor BluesMotel een steun in de rug zijn om definitief door te gaan breken. Deze band nog niet gezien? Ga kijken, deze heren serveren een bord gevuld met een Michelin ster aan blues.

13 februari: BluesMotel – Café De Stadskroeg, Hoorn
12 maart: BluesMotel – L’Esprit, Rotterdam
26 maart: BluesMotel – Café Miles, Amersfoort