Artiest: T-Model Ford
Label: Alive Natural Sound
Format: CD
Datum release: januari 2010

oa. te bestellen bij Cosmox.nl , altijd alles gratis bezorgd.

Foto CD recensie: T-Model Ford - The Ladies Man

Als er iemand is die de oude Deltablues traditie in ere houdt, is het T-Model Ford wel. Vergezeld door alleen zijn gitaar en een drummer trekt hij de wereld over om in de Juke Joints en op de bluesfestivals zijn ouderwets groovende blues ten gehore te brengen, zichtbaar genietend van de roem die hem pas later in zijn leven ten deel is gevallen. Lezen en schrijven kan hij niet. Het verhaal over hoe hij, pas op 57 jarige leeftijd, gitaar is gaan spelen is legendarisch: zijn vrouw had hem verlaten, hij zat in z’n eentje op de bank en zag een oude gitaar staan. Vanaf die dag was hij gitarist. Zijn podiumpresentatie bestaat enkel en alleen uit het feit dat hij af en toe heel hard ‘Jack Daniels time!’ roept, gevolgd door wat onverstaanbaar gemompel en een slok Jack Daniels. Beroemd en berucht is hij ook om zijn marathonconcerten; een avondje T-Model Ford staat soms voor 8 uur lang blues. Toch moet hij niet onderschat worden; zijn versie van de blues is een ritmische, lekker groovende, met heel authentiek klinkende zang. Nu heeft onze held dan een nieuw, volledig akoestisch, album: The Ladies Man.

Bij een eerste beluistering valt vooral op dat het erg ehm… authentiek klinkt. Je waant je vanaf het eerste moment in een stoffige Juke Joint in de jaren 20, waar de whisky rijkelijk vloeit en het de hele avond feest is. Dit wordt nog extra versterkt door de manier waarop de CD is opgenomen; het klinkt bijna als een concert en tussendoor vertelt onze Ladies Man zijn typische verhalen over het leven en hoe hij in de blues terecht is gekomen. Het repertoire is weinig gevarieerd maar daardoor niet minder lekker: swingende, enigszins lomp ingespeelde blues met een sterke hang naar het verleden. De CD grooved, stuift, rammelt en kraakt, zoals je dat van een authentieke deltablues plaat mag verwachten. Naast eigen nummers waagt hij zich ook aan een aantal bekende nummers als Little Walter’s My Babe en Jimmy Rodgers’ That’s Allright. Fijne bijkomstigheid is ook dat hij de moeite heeft genomen zij gitaar eens even goed te stemmen, iets wat er bij zijn optredens nog wel eens aan wil ontbreken. Als je van de ouderwetse deltablues houdt: ga deze man beluisteren. Heerlijk!
(Micha Sprenger)

01. Chicken Head Man
02. Two Trains