Foto Recensie: Harry van Lier - La Vache

Harry van Lier – La Vache
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 2 december 2018

Dat Nederland op rootsrock gebied ook zijn mannetje staat is al jarenlang een bekend feit. En wordt ook nu weer bewezen met het derde album van Harry van Lier. Een singer-songwriter uit het Groningse Oldehove. Na ervaring op te hebben gedaan in diverse bands zoals A.A. & The Doctors debuteerde hij in 2014 met het album ‘DiGaHole‘ en heeft de blues, de Mississippi Delta blues om precies te zijn, altijd als uitgangspunt.

Dit derde album werd live in de studio opgenomen en naast de zang en de resonator gitaar van Harry hoor je gitarist Winfred Buma en zangeres Marloes Nieuwenhuis. Zij beiden spelen een belangrijke rol op dit heerlijke, intiem klinkende album.

Het openingsnummer La Vache valt al gelijk op door het kletterende geluid van de resonator gitaar en het doorleefde stemgeluid van Harry. Zijn stem is een soort mix van die van Johnny Dowd, J.J. Cale en Willie Nelson. Harry wordt in dit intieme nummer bijgestaan door het honingzoete stemgeluid van Marloes en het uitstekende akoestische gitaarwerk van Winfred. Halverwege draagt Harry een Frans gedicht voor in een mystiek klinkend tussenstuk waarna het nummer weer soepel voortkabbelt op een ontspannen bluesy wijze. Late Night Shows klinkt dermate intiem, dat je zelfs het zacht meetikken van Harry’s schoen hoort. Een mooi vocaal duet met Harry’s warme stem naast de loepzuivere stem van Marloes.
De blues is volop aanwezig in de ontspannen countryblues Got A Fire Burning met pompend en snijdend akoestisch gitaarspel. Een ongepolijste blues vol emotie, vooral te horen in het spel van de beide gitaristen. Secret Line is een intieme rootsballad met sprankelend gitaarwerk en een basgitaar, waarvan ik niet weet wie die bespeelt.
Cold Night is voorzien van een basdrum en een tamboerijn. Het warme stemgeluid van Marloes speelt een belangrijke rol in dit nummer. Haar stem doet je elke gedachte aan een koude winteravond compleet vergeten.
Wonderboy is een mysterieus zoemend rootsnummer waarin het geluid bepaald wordt door het scherpe Resonator geluid. Het nummer ontwikkelt zich langzaam tot een warm intiem nummer. Het snijdende mysterieuze geluid blijft toch de overhand hebben. De blues keert weer terug in de soepel swingende countryblues Dark Too Long waarin de beide gitaristen het beste van kunnen laten horen. Sfeervol zwevende resonator riffs hangen boven het ontspannen kabbelende  rootsnummer 5th Floor. De engelachtige achtergrondzang van Marloes zorgt voor veel warmte in de zwevende gedeeltes van dit nummer. Parking Place opent met zoemende soundscapes, die je nieuwsgierig maken naar wat er gaat komen. En dat is een pompend countryblues nummer met soepel swingend gitaarwerk.
Harry sluit het album af met de countryblues ballad Beat Of Your Heart met fraai zwevend en snijdend resonator werk.

Een zeer intiem album met een heel eigen geluid en uitmuntend gitaarwerk. Dat lijkt mij toch genoeg om van een aanrader van eigen bodem te spreken!

Harry van Lier - La Vache