Foto Recensie: Bobby BlackHat - Put On Your Red Shoes

Bobby BlackHat – Put On Your Red Shoes
Releasedatum: 15 november 2018

Tekst: Martin van der Velde

Ik ben al wat langer bekend met het werk van Bobby ‘BlackHat’ Walters. Zijn eerste twee albums ‘You Changes Your Mind Again’ en de dubbelaar ‘Wall Street Blues’, die naast een cd een dvd bevat, hebben diverse malen de speler van de binnenkant mogen zien.
Bobby Walters is een gepensioneerde Coast Guard Commandant, die van oorsprong uit Cleveland, Ohio afkomstig is en tegenwoordig Newport News, Virginia als uitvalsbasis heeft. Nadat hij, rond 1972 Lee Oscar harmonica hoort spelen in de groep War is hij meteen verkocht aan dit instrument en leert hij zichzelf al snel de basisbeginselen van het spel aan. Vele jaren later zal hij, vanaf 2004 vijf jaar op rij verkozen worden tot “Harp Player of the Year” en in 2004 en 2005 “Blues Entertainer of the Year”, een door MEONA Virginia gedragen aanmoedigingsonderscheiding. Er zullen nog vele awards volgen tijdens zijn carrière, waaruit wel blijkt dat hij als een zeer gewaardeerde bluesmuzikant in zijn thuisstaat Virginia te boek staat.

Bobby BlackHat, die onder andere shows heeft geopend voor blueslegendes als B.B King, TajMahal en Steady Rollin’ Bob Margolin heeft tijdens zijn vele shows zelf het podium mogen delen met Kenny Neal, Jason Ricci, Eddie Shaw, Memphis Gold, Daryl Davis, Ruthie Foster, Sherman Robertson, Jackie Scott, Slam Allen, Tas Cru en Fernando Jones.

‘Put On Your Red Shoes’ is ondertussen de zesde uitgave van Bobby. Het valt meteen op dat zowel zijn stem als zijn harmonicaspel ten opzichte van de eerste uitgaves behoorlijk is gegroeid. Met I Smell Another Man On You, de eerste song van dit album, wordt de toon meteen gezet, krachtig en vol overtuiging zijn de woorden die meteen bij mij in gedachten schieten. Bobby’s stijl van spelen leunt behoorlijk tegen Chicago blues aan. De openingstrack, Overdose Of The Blues, Baby, Mama Drama Blues en You Got Me Runnin’ kun je rechtstreeks onder deze stijl scharen. Maar ook heerlijk akoestisch, dan wel semi akoestisch gespeeld werk (This Grey Beard, Hallelujah en When I Cry It’s Ugly) sieren dit zeer gevarieerde album.
Larry Berwald komt op de slijper May I Have This Dance op pedalsteel ondersteunen, die hierdoor haast een countryfeel dreigt te krijgen. Een aantal stukken (Put On Your Red Shoes, Grim Reaper en I Hear Mama’s Voice) komen van Bobby BlackHat’s eerste cd, maar komen hier in een iets stevigere versie terug. Vooral I Hear Mama’s Voice heeft een ijzersterke herbewerking mogen ondergaan en geeft ruimte aan fraai solo werk van gitarist Tom Euler, toetsenist Lucy Lawrence Kirkpatrick en uiteraard Bobby BlackHat zelf op harmonica.
Een geweldig, ruim tien minuten durend slotstuk van deze meer dan uitstekende cd, die mij er toe heeft aangezet om ook maar weer eens op zoek te gaan naar een aantal ontbrekende uitgaves van de man in mijn collectie.
Heerlijk!!! Niets meer, niets minder!!!

Put On Your Red Shoes - Bobby BlackHat Walters

01. I Smell Another Man On You