Foto EP review: Blacksilver - Blacksilver

Format: EP, digital
Release: 4 november 2023

Wanneer je zilver niet poetst, slaat het zwart uit, oftewel Blacksilver. Wat Blacksilver doet op hun gelijknamige debuut EP is de bluesrock eens flink oppoetsen. Want het is wel nodig om weer eens bluesrock van het heavy soort uit Nederland te horen. Vertegenwoordiger van dit type Bluesrock bij uitstek Rob Orlemans kan wel wat hulp gebruiken nu Adje Vandenberg de stekker uit de Moonkings heeft getrokken.

De EP opent met de no nonsens blues rocker “Life in a Bubble” en om daarna lekker door te stampen met “Whiskey and Beer”. De vibe, het tempo maken dit nummer dat aan alles voldoet om er live een feest van te maken; een vette rif die doet denken aan Pantera en een daverende gitaar solo die in je ziel snijd. Wat een puik lied is “Whiskey and Beer”. Geheel anders is “Sweet Lady”, de bas van Alain Hermans opent het lied waarbij hij ook nog eens klinkt als Barry White. Na dit intro slaat “Sweet lady” volledig om in een lied met messcherp gitaarwerk van de gitaar tandem Raymond v Olphen en Alex Akkerman, om via een tempowisseling doorspekt met vette drums van Rik Bruintjes af te sluiten. Een nummer waar ik vergelijkingen voel met Whitesnake.

“Beautiful” wordt ingezet als een Bluesrock ballad. Op de Hammond klanken van gast Bennie Veldman, bouwt het gestadig op naar een climax, uitmondend in een gitaarsolo, die alleen net iets pittiger had mogen zijn. Dat zanger bassist Alain Hermans de bandleider is hoor je terug. Zo opent “Sometimes” net als Sweet lady met bas en zang wat ik als karakteristiek in de muziek van Blacksilver zou willen benoemen. Verder bouwt Blacksilver “Sometimes” uit naar een vet deinend nummer. “Wait in the night” sluit de EP af, en hierbij worden alle registers nog een keer open te trokken. Van uit de opening geeft de lompe gitaar, die doet denken aan Black Sabbath, en de gitaar riff die daar haaks opstaat het nummer iets onheilspellends iets meeslepends mee.

Blacksilver levert een goede blues/rock EP af; deinend op lekkere ruige rock riffs en dampende baslijnen hadden misschien wat meer gitaarsolo’s gepast. Maar ach, als je een nummer kunt schrijven zoals Whisky and Beer heb ik niet meer nodig. Lekker ronkend debuut.

Whiskey and Beer

Members:
Alain Hermans – Bass/Vocals