Tekst: Patrick Struijker Boudier (https://twitter.com/p_okee)

Donderdag 16 augustus 2012 is het 35 jaar geleden dat Elvis Presley overleed. Of zijn muziek nog steeds relevant is, is een subjectieve en onmogelijke vraag om te beantwoorden.  Wat wel mogelijk is, is om zijn muzikale invloeden en songs tijdens zijn leven te beoordelen. En wat beter op een bluessite dan zijn bluessongs onder de loep te nemen. After all, blues was – naast gospel – Elvis’ grootste muzikale liefde.

Vergeet de doorgaans slappe soundtracks van zijn films. Schuif het beeld van een Las Vegas-zanger in een jumpsuit ter zijde. Focus op de tientallen ijzersterke songs die Elvis heeft opgenomen. Want dat er pareltjes in zijn oevre zitten staat buiten kijf. Hoewel Elvis in allerlei stijlen muziek heeft opgenomen – van folk tot country en rockabilly tot soul – blijven er twee stromingen als een rode draad door zijn leven lopen: gospel en blues.

Foto Elvis en bluesmuziek: ’Elvis loved the blues, it was a pity he didn't do more’‘Elvis, he was unique. And he loved the blues, it was a pity he didn’t do more’ merkte B.B. King ooit eens terecht op. Want hoewel Elvis bijvoorbeeld meerdere gospelplaten heeft opgenomen, is er tijdens zijn leven nooit een plaat met uitsluitend blues verschenen. Ook na zijn dood is er nauwelijks een bluescompilatie uitgebracht. Verrassend, gezien het grote aantal bluesmateriaal dat Elvis opgenomen heeft. Apart, omdat RCA/BMG de afgelopen decennia talloze compilatie-albums en ‘genre-albums’ heeft uitgebracht, maar nauwelijks iets in de vorm van een bluescompilatie. Vreemd, omdat Elvis zijn liefde voor de blues en blueszangers altijd heeft betuigd, getuige de vele foto’s van hem met zijn favoriete bluesartiesten als B.B. King, Little Junior Parker en Bobby Blue Bland.

Een van de eerste officiële en wereldwijde bluesreleases brengt RCA in 1985 uit: Elvis Presley – Reconsider Baby. Een compilatie van twaalf bluessongs, opgenomen in de periode 1954-1971. Prijsstuk is de titelsong van de cd: Reconsider Baby, de allereerste keer dat de saxofoon van ‘Boots’ Randolph te horen is op een album van Elvis en hoe! Het is te vinden op het album Elvis Is Back! uit 1960 en in een eerdere versie uit  1956 tijdens een jamsessie bij Sun Studio met Carl Perkins, Johnny Cahs en Jerry Lee Lewis, later bekend als de Million Dollar Quartet. Reconsider Baby vormt samen met A Mess of Blues en Like A Baby het brokje bluestriologie van de opnames van Elvis Is Back; lang voordat o.a. de Stones ingeluid werden als zogeheten blanke bluespioniers.

Met de bluestriologie op Elvis Is Back!  is niet gezegd dat Elvis niet al veel eerder ‘dipte’ in de blues. Zijn SUN-singles uit 1954-1955 staan bol van blues en bluesinvloeden. That’s All Right, Mama, Milkcow Blues Boogie, Good Rockin’ Tonight en Mystery Train knetteren bijna zestig jaar na dato nog steeds uit de boxen en klinken nog opmerkelijk fris. That’s All Right, Mama, zijn eerste officiële single, is een speed-up coverversie van Arthur Big Boy Crudup en zorgde voor een doorbraak van de zwarte muziek naar de blanke markt. Blanke luisteraars die het nummer voor het eerst op de radio hoorden, dachten dat Elvis zwart was omdat hij ‘zwart’ zong. Bluesman Rufus Thomas zegt daarover:  ‘Elvis did far more for the resurgence of rhythm and blues, which white people called rock’ n’ roll, than anyone else has ever done.’

Foto Elvis en bluesmuziek: ’Elvis loved the blues, it was a pity he didn't do more’

Tegelijkertijd was er de erkenning van de grote bluesmuzikanten voor zijn muziek. B.B. King: ‘When I first met Elvis, I didn’t think too much of Elvis Presley. Finally I heard him do some Arthur Big Boy Crudup. I heard him do some of those songs, and then I started to turn my head a little bit. That ain’t the same Elvis Presley that I been hearing. And he went on from there doing some other things that sound black to me. That’s when I started having respect, respect, respect. And he sorta earned it, earned that respect from me at that time.’

Hoewel Elvis na de overstap van SUN naar RCA ontegenzeggelijk veel commerciëlere muziek ging maken, heeft hij tot hij in dienst moest in 1958 nog veel bluescovers opgenomen. My Baby Left Me, When It Rains, It Really Pours, Lawdy Miss Clawdy, Trouble, Santa Claus Is Back In Town, Mean Woman Blues, One Night of Sin en Blueberry Hill zijn slechts een paar titels uit die periode. Hoewel er geen slechte nummers tussenzitten in dat lijstje, zijn My Baby Left Me en Santa Claus Is Back In Town bij mij torenhoog favoriet. My Baby Left Me, wederom een cover van Arthur Big Boy Crudup, heeft een swingende baslijn van Bill Black en hardhitting drums van D. J. Fontana waarna Elvis en Scotty Moore in full speed de stereo uitdenderen. Santa Claus Is Back In Town is een van de beste blues Christmassongs die ik ken. Met een stampende Gordon Stoker op piano en een donkere tekst van Leiber en Stoller roept het geen lief beeld op van Kerstmis, maar eerder een zeer dreigende situatie. Een kleine vijftien jaar later doet Elvis met Merry Christmas Baby hetzelfde beeld nog eens over.

Elvis - Promised Land

Fast forward naar medio jaren zestig tot medio jaren zeventig. Bluespareltjes worden minder op band gezet door Elvis, omdat hij meer aandacht heeft voor breed uitgesponnen ballads. Maar als je goed zoekt, zijn er gelukkig nog voldoende tracks te vinden die pure blues zijn. De spontane jam Got My Mojo Working, het door mondharmonica gedreven I Washed My Hands In Muddy Water, de slow blues Steamroller Blues, het dreunende Power Of My Love en het bijzonder energieke Promised Land laten zien dat Elvis het laatste decennium van zijn leven niet louter met jumpsuits en Las Vegas bezig was.

Foto Elvis en bluesmuziek: ’Elvis loved the blues, it was a pity he didn't do more’RCA/BMG lijkt inmiddels wat tot inkeer gekomen en heeft de afgelopen jaren, aldanniet via licentie, een paar albums uitgebracht die in de buurt komen van wat ik volwaardige bluesalbums noem. Niet alle nummers vind ik even sterk, interessant of onder de noemer blues, maar de cd’s Elvis Blues: The Ultimate Collection (uit 2000) en Elvis R & B (uit 2006) bieden in ieder geval een interessante staalkaart wat Elvis Presley aan blues op de band heeft gezet.

Gelukkig is het met de huidige technologie vrij eenvoudig je eigen compilatie samen te stellen op een cd. Verre van compleet en absoluut subjectief, maar dit zijn in mijn ogen de songs door Elvis gezongen waarin de blues uit elk akkoord gutst.

  • Milkcow Blues Boogie (Kokomo Arnold)
  • I Washed My Hands In Muddy water (Joe Babcock)
  • Promised Land (Chuck Berry)
  • Reconsider Baby (Lowell Fulson)
  • Good Rockin’ Tonight (Roy Brown)
  • Mystery train (Junior Parker, Sam Phillips)
  • My Baby Left Me (Arthur Big Boy Crudup)
  • When It Rains, It Really Pours (W. Emerson)
  • Lawdy Miss Clawdy (Lloyd Price)
  • Steamroller Blues (James Taylor)
  • Stranger In My Own Home Town (Percy Mayfield)
  • Trouble (Jerry Leiber and Mike Stoller)
  • Got My Mojo Working (Preston Foster)
  • Good Time Charlie’s Got The Blues (Danny O’Keefe)
  • Memphis Tennessee (Chuck Berry)
  • Down In The Alley (Jesse Stone)
  • Hi-Heel Sneakers (Robert Higginbotham)
  • Power Of My Love (Bernie Baum, Bill Giant, Florence Kaye)
  • Baby, What You Want Me To Do (Jimmy Reed)
  • Santa Claus Is Back In Town (Jerry Leiber and Mike Stoller)
  • A Mess of Blues (Doc Pomus and Mort Shuman)
  • Merry Christmas Baby (Lou Baxter, Johnny Moore)
  • Like A Baby (Jesse Stone)
  • Mean Woman Blues (Claude Demetrius)
  • Big Boss Man (Luther Dixon, Al Smith)
  • One Night of Sin (Dave Bartholomew, Pearl King, Anita Steiman)
  • Tiger Man (Joe Hill Louis and Lewis Burns)
  • My Babe (Willie Dixon)
  • Long Black Limousine (Bobby George, Vern Stovall)
  • Blueberry Hill (Vincent Rose, Al Lewis, Larry Stock)
  • That’s All Right, Mama (Arthur Big Boy Crudup)
  • U.S. Male (Jerry Reed)

CD’s
> Elvis Blues: The Ultimate Collection
> Elvis R & B
> Elvis Reconsider Baby


Ook op Blues Magazine ...