Elvis: That's The Way It Is | 50th Anniversary Collector’s Edition

Elvis: That’s The Way It Is | 50th Anniversary Collector’s Edition
box met 8 cd’s + 2 boeken

Release datum: 31 augustus 2020
Label: Follow That Dream/ Sony Legacy Recordings

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Het zijn dure tijden voor Elvis Presley fans. Afgelopen jaar verscheen al de 5 cd-box met studio-outtakes van zijn opnames in de American Studios in 1969 (met kneiters van hits als In The Ghetto, Suspicious Minds en Kentucky Rain), gevolgd door een deluxe 11 cd-box met alle officieel opgenomen concerten van Elvis in Las Vegas in 1969. In november 2020 verschijnt From Elvis In Nashville, een 4cd-collectie met nummers/outtakes van Elvis Presleys marathonsessie in de zomer van 1970. Is de koek daarmee op? Nee. Fans konden in augustus van dit jaar ook nog de portemonnee trekken voor Elvis: That’s The Way It Is | 50th Anniversary Collector’s Edition: een box met 8 cd’s en twee dikke boeken over zijn repetities en concerten in juli en augustus 1970.

Waarom deze (dure) hausse aan Elvis uitgaven? Dat heeft ongetwijfeld te maken met het (naderende) verlopen van auteursrecht. Werk zoals muziek komt na 50 jaar vrij voor publiek domein (er hoeft dus geen vergoeding meer te worden betaald aan de artiest, nabestaanden, publisher of platenmaatschappij), hoewel die termijn van 50 jaar kan verschillen per land en regio: 70 jaar komt namelijk ook voor. Elvis: That’s The Way It Is verschijnt dus 50 jaar na dato en is een uitgave van Follow That Dream Records, Sony Music’s Official Elvis Presley Collectors label. De diehard Elvisfans zullen het gros van opnames al via bootleg hebben (de repetitie van 24 juli 1970 bijvoorbeeld is reeds eerder verschenen onder de geluidstechnische uitstekende release The Brightest Star On Sunset Boulevard van het Fort Baxter label), maar desalniettemin is het fijn alles nu als officiële uitgave te hebben in één attractieve box.

En een zware box is het. Ik zal niet zeggen dat ik mijn schouder ontwrichtte toen ik het kocht bij de Elvisshop in Utrecht, maar 7 kg is nou ook niet echt een heel licht pakketje. Wat krijg je voor die 7 kg? Ongeveer 450 minuten muziek, 128 nummers, 2 dikke pillen aan boeken en 8 cd’s. En daar hangt ook een schoon prijskaartje aan van bijna 200 euro. Duur? Misschien. Maar het feit dat de eerste druk in no-time was uitverkocht en de tweede ook bijna (er komt geen nieuwe druk) geeft aan dat de fan het er wel voor over heeft, mits de kwaliteit goed is natuurlijk.

Video Elvis That’s The Way It Is 50th Anniversary Edition ‘Unboxing’

En met de kwaliteit zit het voor het merendeel wel goed. Twee schitterend vormgegeven boeken en opnames van alle bekende repetities uit de zomer van 1970. Boek 1 ‘The Rehearsals’ bevat zeldzame en tot nu toe ongepubliceerde foto’s van zowel de MGM-repetities voor de film That’s The Way It Is, als wel van de repetities voor zijn concerten in Las Vegas in augustus. Boek 2, ‘The Concerts’, bevat zeldzame foto’s van Elvis’ optredens in Las Vegas en Phoenix Arizona.

Nou heb ik als Elvisfan al heel veel van The King (officieel en onofficieel), maar zelfs ik kende het gros van de schitterende foto’s niet. Ze zijn scherp afgedrukt op mooi glanzend papier dat gelukkig ook dik is. De boeken hebben ook een stevige cover. Van de foto’s en cd’s is er tevens een volledige audio- en videodocumentatie beschikbaar; handig als naslagwerk. Het zijn vooral bladerboeken in mijn optiek; niet iets dat je ’s avonds voor het slapengaan in één ruk uitleest (beetje lastig ook met 7 kg op schoot). De cd’s zijn makkelijk uit de houders te krijgen: 8 cd’s mooi vormgegeven in een lphoes-achtig format, met de tracks op de achterkant en prachtige repetitie-foto’s op voor- en achterkant.

Genoeg over de vormgeving: het gaat (ook) om de inhoud. En die is dikke prima voor het leeuwendeel. Veel van de nummers op de cd’s zijn rehearsels van songs die Elvis vlak daarvoor opnam voor de o.a. albums That’s The Way It Is en Elvis Country en die ook in de film That’s The Way It Is te horen zijn. Daar zijn bijvoorbeeld betoverende versies bij van Bridge Over Troubled Water en I Just Can’t Help Believin’ die bijna sacraal en ingetogen gezongen worden. Maar ook full blown liefdesliedjes als I’ve Lost You, You Don’t Have To Say You Love Me en You’ve Lost That Lovin’ Feelin’ die ‘klein’ beginnen in de repetities, maar naarmate de rehearsels vorderen steeds verder ‘opgeblazen’ worden, mede door de ondersteuning van het orkest. Ook de blues komt aan bod in nummers als Got My Mojo Working, I Washed My Hands In Muddy Water, Stagger Lee, Stranger In My Own Hometown en My Baby Left Me, hoewel ook deze uitvoeringen minder uitbundig zijn dan de versies die we van studioplaat kennen. Het tekent misschien ook wel de ontspannen sfeer tijdens deze repetities.

Video I Washed My Hands in Muddy Water (Rehearsal)

Hoewel de kwaliteit soms te wensen over laat – alles is ’simpel’ opgenomen en nooit bedoeld geweest als officiële studio-opnames – is het een genot om acht cd’s lang mee te kunnen luisteren als een soort fly-on-the-wall, inclusief ongedwongen studiopraat. Je merkt ook de professionaliteit van Elvis om een zo goed mogelijke live-show neer te zetten later in augustus in Las Vegas. Want je hoort stap voor stap hoe hij de accenten legt en wil hebben op de nummers, getuige de verschillende versies van nummers en de ontwikkeling daarin. Niet dat alles even serieus genomen hoeft te worden. Ik denk in ieder geval niet dat Elvis in alle ernst ooit overwogen heeft om songs als Cattle Call, Froggy Went A-Courtin en Hava Nagila live in Las Vegas te hebben willen doen.

Is alles dikke prima? Nou nee: één grote tekortkoming is toch wel dat de repetitie van 10 augustus 1970 één op één is overgenomen van de eerdere FTD uitgave Stage Rehearsal. Omdat er stukken tape ontbraken zijn er op die release met wat knip- en plakwerk stukjes van nummers van andere repetities toegevoegd of – ergerlijker – is er applaus aan toegevoegd. Erg jammer, want dat voelt toch wat ‘fake’. En dubbeljammer dat dit ook zo op deze – dure- box is terechtgekomen. Voor het authentieke gevoel had ik dan toch liever de onaangepaste repetitie willen hebben, inclusief eventuele tape drop-outs.

Al met al is het een schitterende verzameling cd’s en foto’s die in mijn optiek de prijs meer dan waard is. Maar ja: ik ben dan ook een diehard Elvisfan: voor de vaag geïnteresseerde Elvisfan is dit een behoorlijk prijzige aanschaf.

The complete rehearsal recordings:

1. MGM Studios, Culver City – July 14, 1970.
2. MGM Studios, Culver City – July 15, 1970.