Foto Recensie: Rob Mo - From Scratch

Rob Mo – From Scratch
Format: CD / Label: Phamosa Records
Releasedatum: 20 april 2018

De Italiaan Roberto Morbioli is de oprichter en leider van de band Morblus en die band heeft een prima reputatie opgebouwd in de blueswereld. Op het nieuwe album ‘From Scratch’ keert hij na dertig jaar Morblus terug naar de bron, de roots van zijn muziek. Zoals hij zegt “Elke noot die je speelt heeft een functie, een doel”. Hij doet dat niet onder de bandnaam Morblus maar onder de naam Rob Mo, met op basgitaar Stefano Dallaporta en op drums Nik Taccori. Verdere bijdragen worden geleverd door saxofonist Tommy Schneller en trompettist Gary Winters.

De cd zit in een schitterende klaphoes met uitgebreide informatie waarin ook alle songteksten zijn vermeld. Klasse. Er staan elf nummers op waaronder maar één cover Black Cat Bone. De muziek is geschreven door Roberto en de teksten door Carolin Wobben, alleen Long Way From Home door beiden.

De cd opent stevig met Hey People met mooie ritmes en grooves en lange uithalen op de gitaar. Het handgeklap in het midden is verrassend, prima zang ook met zijn soulvolle stem. Obsessive Love, met krachtig drumspel van Nik Taccori, is meer swingend en soulgekleurd door de blaaspartijen van Tommy Schneller en Gary Winters. Het instrumentale Watch Your Step is heerlijk funky met mooi diep basspel van Stefano en de jazzy/funky trompetsolo van Gary is prachtig met dito gitaarspel van Rob Mo op het eind.
Het fijn in het gehoor liggende Rock Me Honey is weer wat steviger, zoals de titel aangeeft. Ontspannen en rustig is Long Way From Home met de blaassectie weer van de partij en weer die heerlijke bas. Funky intro kenmerkt Crying Shame, met helder gitaarspel en zachte tweede stem op de achtergrond en het gitaarspel is relaxt en ingetogen. Me And My Old Car gaat over de liefde voor auto en gitaar, die nodig zijn om naar optredens te gaan. Een moeilijk startende motor opent  het nummer en een loom bluesnummer volgt met folk- en country invloeden en mooie koorzang. Bij de zang in de cover Black Cat Bone wordt een stemvervormer  gebruikt  en klinkt het of het uit de vroege bluestijd komt. Een mooi gespeelde blues met prachtig gitaarwerk. De rock and roll komt aan bod in Rock ‘N’ Roll Cruise, snelle ritmes en helder puntig gitaarwerk. Joyful Joy is een vrolijk lied met een hoofdrol voor de saxofoon en heeft een jazzrock karakter. Heerlijke song. De cd sluit af met Out Of Mind, swingend met een fijne gitaarsolo  en een passende afsluiter van een zeer afwisselende cd.

Met ‘From Scratch’ heeft Rob Mo een prachtige, afwisselende cd gemaakt waarin vele muziekstijlen aan de orde komen. Een lust voor het oor!

Rob Mo - From Scratch (Official Trailer) - Full Version

01. Hey People