Bernard Allison
Highs and Lows

Release: 25 Februari 2022
Label: Ruf Records
o.a. te bestellen via Bol.com

Zoals veel blues-liefhebbers weten is Bernard Allison de zoon van de legendarische bluesman Luther Allison. Na het overlijden van Luther in 1997, zet Bernard de familie blues traditie voort. Natuurlijk krijg je met zo’n vader de blues met de paplepel ingegoten. Op zijn twaalfde speelde hij al uitstekend gitaar en op zijn achttiende speelde hij met zijn vader op het Chicago Blues festival en kreeg veel bijval. Een week na high-school ging hij vele jaren op toer met Koko Taylor’s Blues Machine. Daarna was hij bandleider bij zijn vader‘s band en startte er een solo-carriere naast met veel succes in Europa.
Mijn vader zei me:” Meng de blues met funk, rock and R&B en laat je niet labellen als alleen, zoals bij mij, een bluesman”. Dat wordt dan de basis van zijn spel. Goed geluisterd blijkt weer uit deze cd!

Na zijn laatste studioalbum Let It Go uit 2018 (zie recensie) is er dan nu een nieuw album Highs and Lows. Weer geproduceerd door Grammy winnaar Jim Gaines. Tussendoor is er nog een recensie te lezen van zijn optreden in Rheine met Bluescaravan in 2019.

Het album zit in een mooie stevige klaphoes en bevat elf songs. Net zoals op Let It Go staan er twee covers van zijn vader Luther Allison op: Now You Got It en I Gave It All. De rest is zelfgeschreven.

Het album opent stevig rockend met So Excited met krachtige riffs en bevat een korte slide-gitaarsolo en eindigt met die fijne riff. Funky wordt het in de titelsong Highs and Lows met fel, puntig gitaarspel en -solo, groovende bas en staccato zang. Heerlijk nummer. Strain On The Heart is mellow, rustig, groovy met mooie zang en saxofoon solo van Jose Ned James. Lekker jazzy is My Way On The Highway, rustig, prachtig ingetogen gitaarspel van Colin James en zalige ritmes zoals het klinkt in een jazzy, donkere nachtclub. Dan volgt de deltablues Sidestep en hier staat de slidegitaar op de voorgrond waarna het weer funkier toegaat in Hustler met mondharpspel en zang van Bobby Rush en de blazerssectie geeft de swingende touch. Topsoulblues!! De cover van zijn vader Now You Got It is ook funky waarin de ritmes en blazerssectie leidend zijn. Mooie koorzang. De volgende cover van Luther I Gave It All is heerlijk laidback en groovy. Funky en soulvol wordt het met My Kinda Girl, swingend intro met blazers, klinkt prima. De slide domineert het rustige Satisfy Her Needs en de cd sluit af met Last Night dat gekenmerkt wordt met herhalende tempowisselingen van uptempo naar slow-blues wat het gevoel moet versterken van de tekst over een man die zijn rondhangende vrouw zoekt.

Bernard Allison heeft met Highs & Lows een afwisselend topalbum gemaakt waarin de blues heerlijk gemengd wordt met funk, rock en een vleugje soul met veel ruimte voor de blazerssectie.

01: So Excited
02: Highs & Lows