Eamonn McCormack and Joanna Connor
Jovel, Münster (D)
22 oktober 2021

Tekst en foto’s: André Wittebroek

Voorafgaand aan het concert had Blues Magazine de gelegenheid een interview met Joanna Connor te doen naar aanleiding van het uitkomen van haar laatste album 4801 South Indiana Avenue geproduceerd door Joe Bonamassa en Josh Smith.
Ook Eamonn McCormack heeft vorig jaar een nieuwe album Storyteller uitgebracht dat prima kritieken kreeg, tot in Amerika, waardoor het album ook in Amerika is uitgebracht en men daar met hem meer wil gaan doen.

Dit is voor Blues Magazine een uitgelezen kans deze twee artiesten op een avond aan het werk te zien en te kijken of het allemaal ook live gebracht kan worden.
In een goedgevulde zaal Jovel, na de zeer vriendelijke ontvangst door manager René Back, schuif ik aan de tafel om te kunnen schrijven.

Joanna vertelde in het interview dat de show is opgesplitst in drie delen: eerst speelt zij een set, dan speelt Eamonn de tweede set en de derde set spelen ze samen. De ritmesectie bestaat uit de vaste bandleden van Eamonn McCormack: Eddy Karg op basgitaar en Max Jung-Poppe op drums.

Na aankondiging door Rene Back trapt Joanna om 19.45 af met direct een instrumentale knaller. Een lekkere funky riff, een soort jazzrock blues knalt uit de boxen, geen slidegitaar waar ze om bekend staat, maar de ‘gewone’. Diepe bas en strakke drums vormen een perfecte basis.

Joanna Connor live on stage

Nu pakt ze de slidegitaar en na een mooi intro volgt de snelle rocker Shake your many maker en zingt nu ook. Ze heeft een heldere krachtige stem die prima doorkomt en neemt het publiek direct mee in haar enthousiasme. Dan gaat het verder met swingende riffs en mooie grooves in For the love of a man. Dan komt er een rustig tokkelend intro in I feel so good overgaand in een stevige boogie, ZZ Top-stijl, met een geweldige solo. Rustig wordt het in de ballade Can’t find my way home met tokkelende gitaar en meer zang. Mooi gevoelig nummer. Met een knallende solo begint de kraker I Just Want To make Love To You met een rustig puntig gespeeld tussenstuk en pratende stem. Klinkt goed! Na de snelle Blues-rocker Destination dan een gevoelige slow-blues met gospelinvloed waarin het publiek meezingt. Dit was de eerste song die ik speelde in Duitsland in 1991, vertelt ze. Met het rock-achtige Let me Go Away eindigt haar set maar het publiek is zo enthousiast dat ze er nog een achteraan moet doen het wordt een swingende funky song met een korte bassolo van Eddy Karg waarin de drums van Max Jung-Poppe invalt en het heerlijk swingt. Dan Joanna op de slide er weer bij en is haar set voorbij.

Eamonn McCormack komt direct het podium op, plugt in en begint op zijn Stratocaster met de rocker From town to town Wat heel leuk is dat Joanna de hele set op het podium blijft zitten en je ziet haar echt genieten van de muziek, het publiek en de sfeer! Rustig wordt het met de slow-blues Fool for loving you waarin het mooie geluid van de Strat in deze song opvalt. Zoals bekend van Eamonn is hij grote van van Rory Gallagher, heeft nog met hem gespeeld en waren goede vrienden, Ieren onder elkaar en Calling Card van Rory volgt. Heel mooie uitvoering, geknepen gitaar en afwisselend hard en zacht.. Daarna en uptempo met Summertime Blues waarin het publiek meezingt. De voor mij mooiste song van zijn laatste album Storyteller namelijk The Great Famine is een heerlijke ballade. Top. A Night In The Life Of A Blues singer van Thin Lizzy is een geweldige slow-blues en de set eindigt met Shadow Play van Rory Gallagher. Het is veel Iers vanavond maar dat is te verwachten met Eamonn en Joanna, die ook Ierse roots heeft! (Zie interview). Back to basic met een avondje Ierse blues en bluesrock!

Dan de derde set samen. Ze beginnen met de bekende boogie-rocker Rock me Baby rock me all night long, met ruimte voor beiden om te soleren en ze voelen zich goed aan. Little Wing van Jimmy Hendrix, stevig, zoals verwacht met een hoofdrol voor Joanna. Top. Van de cd Kindred Spirits komt Falsely Accused, die Eamonn met Rory Gallagher op dat album speelt, spelen beide slidegitaar tegenover elkaar en dat zeer heavy. Rock and roll wordt het in het laatste nummer Johnny be Good waarin ze samen zingen, Eamonn zijn bekende loopje met solo in het publiek doet, weer op het podium, met de ruggen tegen elkaar spelen en Joanna solerend.
Terugkomen voor een toegift kan niet anders met een zeer enthousiast publiek en dat is Baby don’t you want to go en dan na een tweeëneenhalf uur non stop lekker vet gitaarspel, wordt het stil….

Eamonn McCormack and Joanna Connor live in concert

Een avondje vurig en stevig gitaarwerk van twee prima muzikanten met duidelijke Ierse roots in hun spel zoals men die kent die van Rory Gallagher, Thin Lizzy, plus Chicago blues van vooral Joanna. De ritmesectie speelde uitstekend.
Het was prachtig, intens en het publiek genoot met volle teugen en daar gaat het om!!

Line-up:
Eamonn McCormack; gitaar, vocals