Foto Album recensie: Philip Sayce - The wolves are coming

Verschijnt 23 februari 2024 op CD, Vinyl en digitaal.
Te verkrijgen via je lokale platenwinkel of online via Bol.

Tekst: Arthur ter Avest

Ieder mens ontwikkelt zijn eigen muzikale voorkeur en aan de randen daarvan kan hij zich laten verrassen. Dit nieuwe album van Philip Sayce is er één wat de potentie heeft vanwege de overprikkeling snel afgezet te worden, danwel waarin de liefhebber zal zwelgen. Persoonlijk luister ik graag naar de muziek van Philip Sayce, maar bij dit album hink ik in ieder geval bij een aantal stukken op twee benen. De 11 stukken variëren van ruige en uitbundige blues-/ classic rockers tot ballades, een funky stuk en een stuk met country-feel.

‚Oh! That Bitches Brew‘ is het explosieve openingsstuk van de plaat, waarin een stevige riff wordt afgewisseld met verschroeiende gitaarsoli en waarin het drumwerk waanzinnig is. Hiervan moet je op adem komen, Philip waarschijnlijk de snaren van z’n gitaar moet vervangen en dan gaat het verder met het funky ‚Lady Love Divine‘. Een aangenaam in het gehoor liggend stuk. ‚Babylon Burning‘ vervolgens is een druk stuk, waarin zang, gitaar en drums vechten om voorrang. In ‚Your Love‘ zit een catchy refreintje en is fijn onderlegd met een orgeltje. De effectpedalen van Philip staan in alle stukken te gloeien, in ‚It’s Over Now‘, een lekkere ballade, staat het één of andere pedaal roodgloeiend tijdens de solo. Zeer effectrijk dus.

‚Black Moon‘ is een stevige rocker waarbij je niet stil kunt blijven zitten. In ‚Blackbirds Fly Alone‘ komt een wat mystieke kant van Philip Sayce naar voren, wat ook aan het gebruik van de effectpedalen ligt. Eruptief gitaarwerk vliegt om je oren in ‚The Moon Is Full‘, een gevarieerd stuk. De single ‚Backstabber‘ vervolgens had in een vroeger tijdsgewricht de potentie gehad een ware Classic-Rock hymne te worden. Hier kleurt hij nog net binnen de lijntjes, heeft echter de potentie zo hier en daar uit de bocht te vliegen. Live zal dit stuk waarschijnlijk een echte belevenis worden. Het instrumentale stuk ‚Intuition‘ is een ballade voor de ziel, maar dan wel met een rauw randje. Met ‚This Is Hip‘ eindigt de plaat vervolgens opgetogen met een country-feel.

In de wat rustiger stukken weet Philip Sayce mij mee te nemen, de uitbundige stukken zijn mij daarentegen vaak wat te opdringerig. De wijze waarop de plaat geproduceerd is, kan daar wellicht debet aan zijn. Het is een geweldenaar, zowel de plaat als de muzikant – right in your face!

Philip Sayce - Lady Love Divine [Official Audio]

1: Oh! That Bitches Brew
2: Lady Love Divine