Foto Recensie: Yola - Walk Through Fire

Yola – Walk Through Fire
Format: CD – LP – Digital / Label: Easy Eye Sound
Releasedatum: 22 februari 2019

Dan Auerbach van The Black Keys heeft het de laatste tijd als producer maar druk. Zo produceerde hij in de afgelopen jaren o.a. Michael Kiwanuka, Dr. John, Lana Del Rey, The Pretenders en nu dus de Britse zangeres Yola. Het gaat hier om Yola Carter, die als Yolanda Quartey lid was van Massive Attack en later ook lid was van Phantom Limb.

De stijl op haar nieuwste album is zeer zeker te omschrijven als countrysoul. Een andere term is absoluut onmogelijk! Samen met Dan Auerbach is Yola verantwoordelijk voor een heerlijk album, dat vol staat met smachtende ballads en dat dan ook nog eens voorzien is van een meesterlijke productie. Een productie, die de grandeur heeft van de Phil Spector producties, zonder echter in diens bombast val te trappen.
Yola heeft een fluwelen zachte stem met een licht rauw randje die uitstekend bij dit soort muziek past. Af en toe doet haar stem zelfs aan Gladys Knight denken.

De prachtige countrysoul ballad Faraway Look opent het album waarin blijkt hoe weelderig het stemgeluid van Yola klinkt tussen de huilende steelgitaar en twangende gitaren. Shady Grove is daarna een ontspannen voortdeinend nummer dat voorzien is van weldadige strijkers. Ride Out In The Country is een haast Glen Campbell-achtige mix van country en soul met warm twangende gitaar en zacht huilende steelgitaar. Die laatste wordt trouwens bespeeld door Russ Pahl van Nathaniel Rateliff & The Night Sweats.
Een zeer treffend voorbeeld van het feit dat country en soul elkaar absoluut niet bijten is It Ain’t Easier. Fiddle en steelgitaar zij aan zij met een soulvolle elektrische piano! Walk Through Fire zit met zijn fiddle tegen het bluegrassgeluid aan. Yola klinkt hier als het (behoorlijk) soulvolle zusje van Dolly Parton. In het ontspannen swingende Rock Me Gently benadert zij vocaal de klasse van Gladys Knight. Die klasse is ook te horen in het mid-tempo Love All The Night (Work All Day).
Deep Blue Dream heeft een zeer romantisch geluid waarbij het countrysoul geluid gekoppeld lijkt aan het geluid van een Michel Legrand. Lonely The Night is een warm, zeg maar gerust zinderende ballad waarna in Still Gone ineens “9 To 5” invloeden opduiken, maar dan gelukkig wel met flink wat meer soul. In het Gladys Knight-achtige Keep Me Here zingt Yola een duet met Vince Gill en in de sprankelende afsluiter van het album, Love Is Light, duikt het Phil Spectrop geluid weer op.

Yola heeft een heerlijk intiem countrysoul album afgeleverd waarop producer Dan Auerbach een zeer belangrijke rol speelt. Pracht album!

Yola - Walk Through Fire [Official Audio]

01. Faraway Look