Format: EP, digital
Release: 13 JANUARI 2023
Label: Eigen beheer

Stef Paglia is een Belgische gitarist die wij vooral kennen als gitarist van de bekende Belgisch Bluesband The Bluesbones. Het vreemde is dat bij optredens van The Bluesbones die ik bijwoonde er nooit een met Stef Paglia was. Stijn Bervoets was die keren de gitarist van dienst en die doet dat voortreffelijk. Stef Paglia ken ik alleen van de succesplaat van The Bluesbones – Live On Stage, waarmee zijn de internationale bluescharts beklommen, ben ik erg benieuwd naar deze EP.

Hoewel zanger van the Bluesbones, Nico de Cock, bij het Better get hit festival afgelopen september vertelde dat er een nieuw Bluesbones album aankomt, had Stef genoeg inspiratie en nummers liggen voor een tweede solowerkstuk. Met zijn trio dook hij in juli 2022 een 4-tal dagen de Dunk! studios in Zottegem in, om de EP Light & Darkness op te nemen. De EP is op een natuurlijke old school manier opgenomen om de live feel te behouden en de nummers geven het gevoel van ups en downs van het leven weer… ‘Light & Darkness’, zo schreef Stef Paglia in de liner notes.

Verwacht geen rauwe blues in de stijl van The Bluesbones, Stef Paglia kiest voor deze EP een andere insteekt. De EP balancerend tussen Blues, roots en de wat ruigere Jazz. De EP heeft een relaxteheid over zich die je doet onthaasten. Je wordt rustig van de sfeer die Stef Paglia creëert. Ondanks dat de EP een bepaalde serene rust uitstraat knalt Stand Up met de vette bas rif van Geert Schurmans uit je speakers. De baslijnen vallen zo wie zo op bij deze EP. Blue Eyes, heeft een meer funky jazzy in slag, de flow zit lekker in het nummer, de solo is improviserend en vol variatie. Queens of the darkness, wordt donker ingezet met een zware rif, een dampende bas en fijne koortjes. Het mysterieuze gitaarspel van Stef boeit. Please Come Back To Me, vloeit zo relaxt en pakt je het gitaar werk van Stef, stekend vol slide en wah wah. Deze nieuwe stijl van Stef Paglia bevalt me en is heel wat anders dan zijn eerste solo album Never Forget. Het afsluitende Chasing dreams heeft een vleugje roots en country feel, een echt singer songwriter nummer. Wat Anouk met Birds lukte op het songfestival, moet Stef Paglia ook lukken met nummers als Chasing dreams, België doe je voordeel ermee. Een geslaagde EP.

Stef Paglia Trio "Stand Up!"

Tracklist
1.Stand Up