Rozedale

Rozedale – ‘Rozedale’

Label: Baladin Tours Productions
Release: 28 mei 2021

Tekst: André Wittebroek

Het nu voor mij liggende album ‘Rozedale’ van de gelijknamige band Rozedale is het derde studioalbum van deze band. Na het zeer goed ontvangen debuutalbum ‘Long Way to Go’ uit 2017, volgde in 2018 het prachtige ‘Wide Awake’ (zie recensie), dat tot het beste bluesalbum van het jaar in Frankrijk werd gekozen.
Begin dit jaar kwam het digitaal uitgebrachte live-album ‘Live At Woodstock Guitares’ uit (zie recensie).

Op al deze albums staan het fantastische warme, melodieuze gitaarwerk van Charlie Fabert en de krachtige, warme, volle zang van Amandyn Roses centraal en die worden uitstekend begeleid door de andere bandleden.

Nu dan het nieuwe album met de korte naam Rozedale. Het is opgenomen in de bekende IPC Studio’s in Brussel en is gemixt door Chris Seldon (o.a. Radiohead, Foo Fighters).
Op het album staan tien nummers, allen zelf geschreven behalve het in het Frans gezongen Ce soir je t‘aime, dat is van Cali. De teksten lijken Covid gerelateerd. Door Covid is alles onzekerder, donkerder en moeilijker geworden en worden we meer op onszelf teruggeworpen, vooral als individu en dat gevoel weerklinkt in de teksten. Toch klinkt er in de laatste twee songs hoop op betere tijden er is namelijk altijd iets wat het leven waard maakt.

De cd opent met het op single uitgebrachte ‘Ghost For You‘ waarin direct de mooie diepe klank van de gitaar en de drums opvalt, waarna de gloedvolle stem van Amandyn invalt. Met een tempowisseling wordt het stevig en dan rustig en weer stevig en uitmondend in fantastisch gitaarwerk van Charlie Fabert en eindigt rustig. Fijne breaks in dit nummer en dat zit verweven in de stijl van Rozedale. ‘New Slate‘ begint met drumbeat, de zang domineert en de ritmesectie is strak en to the point met een rustig eind. Swingender wordt het met het groovy ‘Shine‘, fijne ritmes en hier de gitaar op de achtergrond met goed gekozen riffs en lekker pianootje erbij. Zalig groovend met een sferisch eind… Een radio-vriendelijke song. Romantisch en intiem begint de ballade ‘Burning‘ met alleen zang en piano. Mooie koorzang volgt en de spetterende rockige gitaarsolo is de climax. Daarna volgt het liefdeslied ‘Where Love Goes‘ met een abrupt einde en dat gaat meteen over in een vervormend stemgeluid, zoals uit een oud transistorradiootje, wat het begin is van ‘Ce soir je t ‘Aime’ en een stevige, rockige riff volgt met stevige drums en het nummer loopt lekker weg. En dan weer die break en een meezing refrein dat het live heel goed zal doen. Akoestisch en ingetogen gezongen opent de ballade ‘Can’t get enough‘, piano op de voorgrond., diepe bas eronder, handgeklap. Het liefdesverdriet druipt uit de boxen… Ritmisch strak is ‘Before I Go‘ en zang met soms een galmend effect. Een heerlijke beat kenmerkt dit nummer. De zang telt hier verschillende uitvoeringen. In het voorlaatste nummer ‘At the End of the Day‘ komt de vocale kracht van Amandyn goed naar voren in combinatie met zweverige gitaartonen. Krachtig lied, power song zoals de Britten zeggen. Volumeknap hoog! Het album eindigt zeer ingetogen en rustig met akoestisch gitaar en gevoelige zang in ‘Somewhere in the Mess.’ Een perfecte afsluiting van een afsluiting van een pracht- album.

Rozedale heeft met ‘Rozedale’ een fantastisch album gemaakt met het typische eigen geluid dat direct herkenbaar is. De basis is nog blues maar het is ook wat dynamischer en rockiger geworden dan de vorigen en meer radio-vriendelijk en commercieler. Maar steengoed. ( Beetje de weg die bijvoorbeeld Joe Bonamassa en Laurence Jones ook gegaan zijn). De geluidskwaliteit is werkelijk fantastisch; warm, vol en diep. In alle opzichten een geweldig album. Absolute aanrader.

Music-video Ghost For You:

Rozedale - Ghost For You (clip officiel)

Tracks ‘Rozedale’: