Gecombineerd concertverslag Rozedale in Bluesnote Rheine 26-03 en LSA Aalten 27-03-2022
Tekst en foto’s Aalten: André Wittebroek
Foto’s Rheine: Axel Engel
(Let op: alle foto’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Rozedale is een Franse blues/bluesrockband en al vaker besproken in Bluesmagazine. Bij hun eerste optreden in Nederland in De Bosuil in Weert (21-09-2018) was Bluesmagazine in de gelegenheid een interview met hen te doen. Ook zijn de albums Long Way To Go (2017), Wide Awake (2018), Live at Woodstock Guitars (2021) en de laatste Rozedale (2021) besproken. Net voor de Coronacrisis trad Rosedale (toen nog met een ‘s’ geschreven), op bij LSA- Aalten in Oerkroeg Schiller. Dat was een doorslaand succes, niemand kende de band, toch was de zaal zeer goed gevuld en de band werd meteen geboekt voor 2020, maar Corona veranderde alles. Nu was het dan eindelijk zover dat men bij LSA kon optreden en voor een volle zaal. LSA ( Lazy Sunday Afternoon) is een groep zeer enthousiaste muziekliefhebbers die al bijna tien jaar zo eens in de maand op de zondagmiddag concerten organiseert. Niet alleen blues, maar ook funk, rock, jazz. Men moet wel lid zijn en er is een wachtlijst. Bluesnote Rheine is ook zo’n groep liefhebbers die bluesconcerten organiseert en die zijn openbaar.

Bluesmagazine is benieuwd naar de veranderingen bij Rozedale. Er is een nieuw management, de naam is veranderd in Rozedale en er zijn drie nieuwe bandleden; op bas Pili Tempo, op drums Guillaume Pihet en op keys Thibault Lecluse. De basis is nog dezelfde, gitarist Charlie Fabert en zangeres Amandyn Roses, de oprichters en blikvangers van de band. We beginnen de zaterdag in de Stadthalle in Rheine waar de Coronaregels nog zeer streng zijn. Iedereen moet gevaccineerd zijn en een PCR-test doen voor men naar binnen kan. In Nederland zijn de regels losgelaten en is de sfeer daardoor veel losser en het publiek meer betrokken. Men staat dicht op het podium en in Rheine meer zittend met afstand. De setlist is dezelfde.

De band begint full power met New Frontier, heerlijke groove, de diepe donkere stem van Amandyn en het heerlijke gitaarspel van Charlie zetten meteen de toon. Er volgt een soort duet tussen zang en gitaar. De stevige bas en strakke drums plus passend toetsenspel zorgen voor een prima fundament en het nummer zit vol mooie breaks. Het eerste kippenvelmoment is al binnen, Topopener. Zoals muziekliehebber Jan te Kempel schreef op zijn Facebook pagina: ” Vanaf het eerste nummer New Frontier had de band me bij de strot!” Het spelplezier spat er ook direct van af, ze hebben echt plezier, echt blij weer live te kunnen spelen. Via het ook groovy At The End volgt het meer pshydelisch klinkende Dance With The Devil, beetje voodoo, donker, waarbij gitarist Charlie de theremin gebruikt en er prachtige geluidseffecten mee maakt. Ook toetsenist Thibault Lecluse gebruikt zijn theremin. De band gaat van het ene naar het andere hoogtepunt. Slowrocker Brand New State, stevige rocker When Evil, het fantastische Get on Drifting met heerlijke keyssolo en magistrale gitaarsolo. Jan te Kempel; ” Deze Charlie Fabert is daadwerkelijk een fenomenale gitarist, en hij is misschien wel de beste jonge gitarist die ik ooit heb meegemaakt!” Wat hem ook kenmerkt is zijn schitterend toon: Master Of Tone. Er is zowaar ook nog een Franse song Ce Soir Je t’Aime, een meer radio-vriendelijk lied. Hierin pakt Thibault een toetsenbord en gaat er mee lopen op de bühne, leuk intermezzo. In het laatste nummer voor de pauze Somewhere In The Mess gaat Amandyn bij de solo van Charlie op de knieën en je ziet ze genieten. Haar uitstraling en performance zijn prima en ze is een topentertainer. Haar enthousiasme heeft groot effect op het publiek.

Het hoge niveau wordt na de pauze moeiteloos vastgehouden. Het publiek klapt mee in de het rock and roll-achtige Love Light, met hoofdrol voor de Theremin. De single Ghost For You heeft een donkere, duistere sfeer met zware drumbeat, erg goed gezongen. Ook Charlie en Thibault beschikken over prima stemmen en de koorzang is de hele show prachtig. In Shine pakt Amandyn een megafoon en begint met een korte rap en vervormende zang door het apparaat, mooi idee. Burning heeft een piano-intro en hier is de samenzang geweldig, er zit een echo op Amandyn’s zang die krachtig en klagend is. Het eind is groots, bombastisch. De theremin van het orgel zorgt voor donkere, dreigende klanken in The Kind Of Man You Are met een spetterende lange gevoelige gitaarsolo. De emotie, verdriet knalt eruit, briljant nummer. Before I Go rockt vrolijk en het laatste nummer is een meezinger, What’s up schitterend gezongen met lange uithalen. Het dolenthousiaste publiek wil een toegift en krijgt er twee. Na al die eigen songs twee bekende rockers. Een favoriet van de band met spetterende uitvoering Whole Lotta Love van Led Zeppelin. Als men denkt dat het voorbij is, klinken de eerst riffs van….Highway To Hell van AC/DC en het publiek brult mee, Angus Young is getrouwd met de Aaltense Ellen van Lochem, woont al tientallen jaren in Aalten en veel mensen hier kennen hem. Mooi idee en een passend einde van een schitterende middag.

Nog een groot compliment voor de geluidsdame van de band Huerta Lea. Topgeluid!!

Conclusie:
In vergelijking met de vorige optredens is het nu wat steviger en dynamischer geworden, meer bluesrock en wordt het publiek er meer bij betrokken en is de podiumpresentatie spontaner. Allemaal wat rijper, professioneler lijkt het.

Show, publiek, organisatie alles kwam samen. Het was echt fantastisch en alle mensen die er waren beaamden het. Ene Wim te Winkel maakt de opmerking op de pagina van Grolloo International Blues Festival nadat John Fogerty afhaakte, Rozedale moeten jullie nemen…
Topmiddag, punt.

Line-up:
Charlie Fabert: gitaar, vocals,
Amandyn Roses: leadvocals
Pili Tempo: basgitaar
Guillaume Pihet: drums
Thibault Lecluse: keys

Links:
www.rozedale.com
LSA Aalten www.lsamusic-aalten.nl

(P.s: 29 mei 2022: Ana Popovic bij LSA in zaal De Hofnar in Aalten. Openbaar opt , iedereen welkom. Tickets via LSA.)


Ook op Blues Magazine ...