Foto Recensie: Rosedale - Wide Awake

Rosedale – Wide Awake
Format: CD – Digital / Label: Dixie Frog Records

Releasedatum: 9 november 2018

Tekst: André Wittebroek

Enkele weken gelden trad de Franse band Rosedale voor het eerst op in Nederland in “De Bosuil” in Weert. Het was een prima concert en na afloop had Blues Magazine een interview met hen. Voor verdere achtergrond informatie verwijzen we  graag naar dat interview. Nu is er dan de tweede cd genaamd ‘Wide Awake’, na ‘Long Way To Go‘ van vorig jaar,  en het is een geweldige cd geworden. Echt een ontdekking.

Er staan tien nummers op en allen zelfgeschreven. Gitarist Charlie Fabert en zangeres Amandyn Roses hebben de productie gedaan  en Grammy Award winnaar Jared Kvito ( Iron Maiden, Beth Hart, Joe Bonamassa) heeft de cd gemixt. Het geluid is geweldig goed en vol, warm. Amandyn Roses beschikt over een volle, warme en diepe stem,  geen gekrijs, gegil of gehijg tussen de ademhaling. Ze overschreeuwt zichzelf nooit. Haar stem wordt veel vergeleken met die van Beth Hart, Dana Fuchs, Janis Joplin maar die van haar lijkt zachter, milder. Prachtige stem.
Charlie Fabert is een gitarist van de buitencategorie. Prachtig warm geluid en het spel staat in dienst van de songs, geen oeverloze lange solo’s maar to the point. De ritmesectie met oudgediende Dennis Palatin ( o.a.Blues Caravan), bassist Phil Sissler en toetsenist Johan Dalgaard zorgt voor een strakke begeleiding waarop Charlie en Amandyn kunnen excelleren. De combinatie Amandyn/Charlie is een beetje te vergelijken met Beth Hart/Joe Bonamassa.

De cd opent met het swingende Racing At The Wheel met heerlijke riffs en dito groove. Mooi rustig tussenstuk met lekker gitaarwerk en eindigend met de riff. Ogen dicht en cruisen op Route 66 of een andere snelweg! Daarna volgt Dance With The Devil met diverse mooie breaks, mysterieus en zwoel, met helder gitaarspel, mooi pianootje en drums en diepe bas en koortje. Geweldig sfeervol nummer waar alles inzit. Top. The Sun Won’t Rise Today begint met blazers en is een mid-temposong, beetje in Blues Brothers-stijl. Gitaarwerk fantastisch van laag naar hoog, geen ‘gepiel’ op de vierkante centimeter.
Dan wordt het intiem en romantisch in Fireplace, een sfeervol liefdeslied prima gezongen en gespeeld. Het wordt rockiger in Down The Line waarin de Britse zanger Paul Cox een duet zingt met Amandyn en weer een mooie puntige solo van Charlie. De slowblues Smoking Gun heeft een laidback groove, vooral door de diepe bas van Dennis. Charlie tovert hier ‘vreemde’ klanken uit zijn gitaar en de stem van Amandyn past perfect in dit nummer. Het wordt funky in How In The World (Did You Believe) met funky toetswerk en blazers en waarin toetsenman Johan Dalgaard een hoofdrol krijgt en de meerstemmige koorzang het af maakt. Heerlijk nummer. Dan volgt Drifting een melancholisch, sferisch nummer met medewerking van Henrik Freischlader. In het rockige Troublemaker geven  de harmonica van Pat Hannak en de stevige drums van Dennis Palatin de toon aan.
Het laatste en langste nummer is het weemoedige The Kind Of Man You Are. Zwaarmoedigheid, verdriet, wanhoop; het wordt muzikaal perfect uitgebeeld. Puur kippenvel. Alleen dit nummer is de aanschaf van de cd waard.

Fantastische cd, zeker in mijn top vijf van dit jaar. Tien originele, creatieve songs geschreven en gespeeld met gevoel en klasse. Voor degene die van bluesrock met warmte en energie houdt, lijkt mij dit een verplichte aanschaf!

Rozedale - Racing at the Wheel (Official Music Video 2018)

01. Racing At The Wheel
02. Dance With The Devil