(Rosedale – Photography Margriet Cloudt)

Interview met Rosedale
De Bosuil Weert
21 september 2018

De Franse band Rosedale bestaat sinds 2016 en hun eerste cd ‘Long Way To Go’ uit 2017 kreeg prima kritieken. (Lees hier de recensie). De fabuleuze gitarist Charlie Fabert was ondergetekende al bekend van zijn werk met de Franse bluesgitarist Fred Chapellier, waarvan diverse cd’s reeds in Blues Magazine besproken zijn. Aangezien de band voor hun eerste optreden ooit in Nederland kwam, was een afspraak voor een interview in De Bosuil dan ook snel gemaakt.

Tekst: André Wittebroek

Na de zeer vriendelijk ontvangst door de mensen van De Bosuil was Blues Magazine in de gelegenheid hun show te zien en daarna het interview af te nemen. De show zelf was meer dan geweldig, een fantastische band waar het spelplezier van afspatte. Zangeres Amandyn Roses beschikt over een krachtige warme stem, geen gekrijs of overpower en gitarist Charlie Fabert is een klasse apart met prachtig melodieus spel en een schitterend, warm en vol geluid. De ritmesectie met bassist Phil Sissler, toetsenist Séraphin Palmeri en drummer Denis Palatin (reeds vaker gezien met Bluescaravan waar hij vaste drummer was) staat als het bekende huis. Een heerlijk optreden en hopelijk volgen er meer in Nederland. Ze verdienen het. De recensent was onder de indruk net als het publiek.

Het interview.
Voor het interview zijn zangeres Amandyn Roses, gitarist Charlie Fabert en bassist Phil Sissler aangeschoven. De sfeer is zeer ontspannen en het gesprek bestaat uit een mix van Engels en Frans. De meeste vragen worden beantwoord door Charlie vanwege zijn betere Engels.

Wanneer en hoe is de band ontstaan?
Phil: “De eerste band waarin ik speelde was een soort metalband uit Mulhouse.”
Charlie: “Ik heb zeven jaar bij Fred Chapellier in de band gespeeld en dat was een prima tijd maar op een gegeven moment wilde ik meer mijn eigen muziek en eigen nummers spelen. In zijn band ben je, hoe prettig ook, een onderdeel en speel je vooral zijn muziek. Ik was toe aan wat nieuws voor mezelf. In 2016 ontmoette ik Amandyn op het bekende muziekinstituut in Nancy, dat samenwerkt met het gerenommeerde conservatorium Berklee College in Boston in Amerika.”
Amandyn vult aan: “Ik deed daar de Masterclass zang naast mijn eigen muziekschool waar ik zangles gaf. We ontmoetten elkaar en er was direct een muzikale klik die later overging in een liefdesklik en zijn nu we ook een paar. We zijn toen samen de band begonnen. Charlie is gestopt bij Fred Chapellier en ik met de muziekschool. We wilden samen voor onze nieuwe band Rosedale gaan en twee zulke grote zaken naast elkaar doen, gaat niet. Dus alles op Rosedale gezet.”
Phil Sissler: “Ik speelde vroeger geen blues maar meer wat men progressieve rock noemt zoals King Crimson, Yes, Soft Machine. Een vriend van mij was een zanger in een metalband en hij kende Amandyn. We maakten een live-video en zetten die op Facebook en we werden binnen twee weken op tien festivals geboekt!”

Welke muzikanten zijn van grote invloed op jullie geweest?
Charlie: “De bekende mensen: Jimi Hendrix, Ritchie Blackmore, Jimmy Page, de gitaristen met een wat rockige stijl.” Amandyn: “voor mij als zangeressen: Beth Hart, Janis Joplin, Aretha Franklin e.d. en als bands Led Zeppelin, AC/DC, Guns and Roses e.d. Toen ik voor het eerst Stairway To Heaven hoorde was ik verkocht aan de rock.” Voor Phil is bassist Pino Paladino het grote voorbeeld. “Die is uniek.”


(Rosedale – Photography Margriet Cloudt)

Waarom zijn jullie nu blues gaan spelen i.p.v. bijvoorbeeld stevige rock?
Charlie: “Iedereen kan de blues spelen/hebben, ik bedoel even niet technisch, maar het gevoel hebben. Het gaat ons om het menselijke gevoel over te brengen, zeker op het podium. Blues, emotie, is niet alleen maar verdriet of ellende maar kan ook vrolijk, oppeppend zijn. Het gaat om het gevoel in zijn totaliteit.”

Is er veel verschil in de blueswereld in Frankrijk en andere landen. Het zal toch best moeilijk zijn als Franse band voet aan de grond te krijgen in het buitenland. Ik herinner me Jesus Volt, Fred Chapellier, Roland Tchakounté bijvoorbeeld. Geweldige muzikanten maar ze breken niet echt door in het buitenland. Frankrijk heeft volgens mij altijd de eigen cultuur hoog gehouden en minder naar het buitenland gekeken.
Allen: “In Frankrijk is een speciale situatie voor culturele activiteiten vergeleken met andere landen. Als je kunt bewijzen cultureel goed bezig te zijn kun je financiële steun van de regering krijgen. Die ondersteunt je en dan ben je niet meteen afhankelijk van eigen inkomsten. Zo heb je ook de gelegenheid iets op te bouwen. Ik (Charlie) heb in veel landen gereisd en gezien hoe anders het daar is. In de UK bijvoorbeeld, is het slecht geregeld. Je hebt geen tijd lange over een productie te doen, je moet meteen weer spelen om geld te verdienen. Door die regel bij ons heb je meer tijd dus mogelijkheden, je ding te doen.”

Jullie zijn bezig met de opvolger van Long Way To Go. Is er al een titel en zitten er bepaalde ideeën achter/in?
“De titel is ‘Wide Awake’. De opnamen zijn klaar en hij zal 9 november uitkomen op Dixie Frogs. Er is op 26 november een CD presentatie in zaal New Morning in Parijs. Goede vriend Henrik Freischlader is daarbij (hij speelt ook een nummer mee op de CD) én zanger Paul Cox. Het zal een mooie avond worden. Blues Magazine is hierbij uitgenodigd!
Dit album is wat verschillend van de vorige. Je muziek evolueert steeds; invloeden komen en gaan, je wordt ouder, nieuwe levensfases, andere situaties enz. Dat vertaalt zich in de muziek. Je beleeft dingen anders maar het gevoel, de emotie is de blues. Roger Waters zei dat zo treffend: Ik kreeg de blues toen mijn vrouw vertrok, ik kreeg voor de tweede keer de blues toen ze terugkwam! De titel Wide Awake en de foto op de cover geven het idee achter de cd aan. We liggen en hebben de ogen gesloten en toch krijgen we mee wat er om ons heen gebeurt. In het leven gebruik je al je zintuigen en niet alleen de ogen. Het gaat om het gevoel, je hart, je geest. Je neemt met al je zintuigen waar.”


(Rosedale – Photography Margriet Cloudt)

Willen jullie nog iets zeggen tegen de lezers van Blues Magazine?
“Ontzettend bedankt voor de interesse van Blues Magazine en het interview bij ons eerste optreden in Nederland. We hopen dat er nog meer mogen komen en dat jullie de nieuwe CD gaan beluisteren en misschien tot ziens bij een show!!”

On Nov. 26, 2018 Rosedale will play their Album Release Concert at the legendary New Morning Club in Paris together with the Henrik Freischlader Band!

Links:
www.rosedale-music.com
www.facebook.com/rosedalebluesrock