Rosedale – Long Way To Go
Format: CD / Label: Dixiefrog
Releasedatum: 26 mei 2017

Bluesrock uit Frankrijk….weinig mensen zullen gelijk een blij gezicht trekken want er zijn simpelweg niet veel bekende Franse blues(rock) namen, die tot onze verbeelding spreken. Daar zal dan met het duo Rosedale verandering in moeten komen. En die kans is heel groot want zangeres Amandyn Roses en gitarist Charlie Fabert leveren met ‘Long Way To Go’ een geweldig album af.
Charlie Fabert deed ervaring op bij artiesten als Joe Gooch (Ten Years After) en Paul Cox, met wie hij het album ‘That’s What We Were Born For’ maakte. Zangeres Amandyn Roses was nog helemaal blanco, wat ervaring met andere bands of artiesten betreft. Zij kan alleen maar teren op de invloeden van zangeressen als Beth Hart, Maggie Bell, Etta James en Janis Joplin. Niet bepaald zoetgevooisde stemmen!!

Het gebrek aan ervaring is totaal niet aan haar te horen want direct in het openingsnummer Bad News valt haar schuurpapier stem op. De song zou zo van Beth Hart geweest kunnen zijn. Stiekem viel ik ook wel voor de charmante “Allo Allo” -achtige Engelse uitspraak van Roses. Gitarist Fabert laat zich hier gelden met messcherpe solos maar ook door zijn soulvolle begeleiding.
Soul Possession heeft een funky New Orleans ritme met een heerlijk vet rollend orgel. De rocker Man, I Don’t Want You Around  heeft een duidelijke Southern Rock injectie gehad waardoor Lynyrd Skynyrd of the Black Crowes ineens erg dichtbij zijn. Fabert steelt wederom de show met zijn veelzijdige spel.
Qua titel staat I Will Never Let You Go in totaal contast met het voorgaande nummer. Dit keer gaat het om een smachtend gezongen soul ballad. Het gas gaat er weer op in de lekker pompende boogie Long Way To Go. Soepel swingend met priemende gitaar van Fabert.
When Evil Sets Its Sights On You is een dreigende shuffle, die een beetje weg heeft van Black Velvet van Alannah Myles. Ook qua zang komt Amandyn Roses in de buurt van deze helaas vergeten schoonheid. Pas in het zevende nummer van dit album, Before You, is het tijd voor een rustpunt. Een knisperende luie jazzy ballad met een zwoel zingende Roses en een ontspannen spelende Fabert.
Weer compleet opgeladen gaat het duo verder met de opzwepende rocker Lost Soul waarna het album wordt afgesloten door New Frontier, dat na een lang akoestisch intro door gaat als stomende rocker.

Als je weg bent van de samenwerking van Beth Hart en Joe Bonamassa, of gewoon van prima bluesrock,  zou ik hard hollend naar de platenzaak gaan en je knip trekken!

01. Bad News