Rich Robinson - Flux

Rich Robinson – Flux
Format: CD-2LP /  Label: Circle Sound Records – Eagle Records
Releasedatum: 24 juni 2016

Tekst: Jan Hogenberg

Dit jaar wordt een topjaar voor die-hard fans van The Black Crowes. Reserveer vast wat vakantiegeld want dat gaat geheid op aan al die releases van ex-Crowes leden. Zo komen dit jaar onder meer albums uit van frontman Chris Robinson met zijn Brotherhood en oud leadgitarist Marc Ford heeft zijn Neptune Bluesclub weer bijeen geraapt om dampende blues te vervaardigen. Mede-oprichter en broer van Chris, Rich Robinson bijt de spits af met inmiddels album nummer vier, ‘Flux’. En wat voor een album!

Eerst nog even wat andere nieuwsfeitjes. Rich Robinson is naast songwriter en zeer getalenteerd gitarist inmiddels een bekende muzikant dankzij de wereldfaam met The Black Crowes. Dat had Bad Company zanger Paul Rodgers goed door toen hij opeens zonder zijn rechterhand Mick Ralphs zat toen deze het niet helemaal zag zitten om ook nog eens een volledige Amerikaanse tour op te pakken. Niet lang gezocht en Rich Robinson werd gevraagd om deze lege plek op te vullen. Voor Rich een ware eer want in zijn jeugd was hij een groot liefhebber van de bluesrock van Britse bodem en daar hoorde Free en dus later Bad Company zeker bij.

Rich heeft ter gelegenheid van dit album ook zijn hele repertoire opnieuw uitgebracht ditmaal op vinyl. Waarbij hij op zijn debuut ‘Paper’ zelfs alle zangpartijen opnieuw heeft ingezongen en enkele onuitgebrachte nummers heeft toegevoegd. Ook het mooie ‘Woodstock Sessions’ is opnieuw uitgebracht en tevens te verkrijgen op mooi bruin vinyl. Deze opname was hiervoor slecht verkrijgbaar en alleen in Amerika te koop. Bovenop al dit prachtige materiaal wordt in augustus dit jaar zelfs een tweede sessie aangekondigd, Rich Robinson & Friends. Wederom in dezelfde studio in Applehead in Woodstock. Vele bekenden komen langs waaronder ex-Crowes Marc Ford en Sven Pipien. Het concert is voor een ieder bij te wonen dus wees snel mocht je al plannen hebben om deze zomer naar Amerika te gaan voor een fijne en zeer speciale muziek vakantie.

Maar nu het album ‘Flux’ waarvan we vanaf nu mogen genieten. Want dat kan je naar hartenlust als je tenminste een beetje veel van laidback, roots rock’n roll muziek houdt. Het hele album straalt een en al classic rock uit. De nummers worden sfeervol opgebouwd rondom de vaste basis van gitaar, drums, bas en piano waarvoor Rich wederom beschikking heeft over een zeer muzikale begeleidingsband welke hem op eerdere albums en tours bijstonden. Rich Robinson heeft inmiddels bewezen dat ook hij beschikt over een goede zangstem. Wat nog meer boven dit alles uitsteekt zijn de compositorische kunstwerkjes van Rich. Een geweldenaar waarbij voor mij duidelijk is geworden wie de sound van The Black Crowes heeft gevormd. Niet dat dit een kopie is van hun genre. Rich Robinson is er in geslaagd zijn eigen stijl te creëren met heel veel elementen van de rock van destijds.

Veel invloeden van Rich’ favoriete bands van vroeger zoals Rolling Stones in Everything’s Alright, Led Zeppelin in Ides Of Nowhere, Peter Green in Which Way Your Blows en natuurlijk Allman Brothers in Astral zijn terug te vinden. Zijn gitaarpartijen zijn weergaloos mooi, zijn niet overheersend en staan in dienst van de song. Sfeervolle rock is wat mij betreft de perfecte omschrijving voor dit album. Zo nu en dan richting pop dan neigt het weer naar de roots rock en vervolgens slaat de wijzer door richting de kosmische psychedelische rock.Nummers als Music That Will Lift Me en Eclipse The Night hadden ook zo op een van de eerder Black Crowes albums kunnen staan. Op de album versie van Music That Will Lift Me zorgt zanger/gitarist Charlie Starr van Blackberry Smoke voor extra dimensie.

Rich Robinson - The Music That Will Lift Me - 3/30/2016 - Paste Studios, New York, NY

Wat mij betreft één van zijn beste albums tot nu toe vanwege het totaal. The Black Crowes zullen wel niet snel voor een reünie zorgen en ik vraag me ook af of die chemie tussen beide broers nog zal werken. Met al deze losse albums krijg ik de kast met Black Crowes muziek behoorlijk vol. Vooral doorgaan mannen!!

Rich Robinson - "Which Way Your Wind Blows" Song Premiere

01. The Upstairs Land
02. Shipwreck