Foto Recensie: Lone - Isolated heroes

Lone, dat zijn Ferdinand Bakker en Michel van Dijk, deze twee mannen stonden als Alquin leden in de jaren ’70 aan de wieg van de Nederlandse muziekscene. Sinds 2012 maken ze met succes eigen albums onder de naam LONE waarbij de symphonische progrock uit de Alquin-dagen plaats heeft gemaakt voor eigenzinnige roots blues en soul. Isolated Heroes in hun zesde album.

De liner notes zegt over Isolated Heroes, een album met roots blues en soul. Dat klopt maar dan wel op een moderne wijze, zoals de openingstrack “Save me” laat horen. Het is vooral de stem van Michel van Dijk die je weet te raken. De teksten hebben diepgang, de arrangementen zijn goed uitgewerkt. Het geeft het album de rust mee, hier kun je relaxte naar luisteren. Op het album nemen Michel en Ferdinand je mee in hun gedachten over het leven, startend met de de ongemakken van het ouder worden, via hetgeen wat je plezier geeft in het leven naar de diepere dalen.

Verhalen uit het leven verpakt in een ongekende muzikaliteit waarbij de muziek zich perfect vormt naar de teksten. Dan weer heel rustiek zoals bij de prachtige boodschap voor naaste liefde in “Small Kindness”, of dreigend bij “Lost my self”. Vol passie en power is het arrangement bij “It’s not a crime to disagree”, een aanklacht tegen het uitsluiten van mensen met een afwijkende mening. Het smaakvolle saxofoon werk in dit nummer en op het album is van Arend Bouwmeester.

“Come a new day”, is tekstueel een nummer dat veel los maakt, zeker bij degene die al eens depressie ervaren hebben. “Wait for me” ook zo’n tekst die je grijpt, je voelt wat asielzoekers hebben meegemaakt op zo’n overvolle boot. Samen met “Stop all the clock’s” (Funeral blues) over verlies van geliefde zijn het nummers die je tot nadenken aanzetten.

Nu moet je niet denken dat het alleen maar kommer en kwel is op dit album, by far. “Straight from Heaven”, “Radio on” , de openingstrack “Save me,” brengen de verfrissende balans in het gedachten leven van Ferdinand Bakker en Michel van Dijk. Zij weten door de muziek en de teksten op de juiste wijze met elkaar te verbinden een album af te leveren van ongekende hoogstaande schoonheid.

Save Me

1. Save Me
2. Straight From Heaven