Kai Strauss - In My Prime

Kai Strauss – In my Prime

Label: Continental Records
Release: November 2020
Te bestellen bij Bol.com

Omdat de liveoptredens door COVID niet doorgaan en er voor muzikanten weinig aan het muziekfront te doen is, lijkt het erop of velen aan een album zijn gaan werken deze herfst. Ontzettend veel nieuwe releases, omdat men de tijd zal hebben om nummers te schrijven en op te nemen. Soms werkt elke muzikant van huis uit en wordt het later digitaal samengevoegd, sommigen in de studio (nu die weer open zijn), de Coronaregels in acht nemend.
Veel releases zijn de revue al gepasseerd en er zullen er vast nog veel komen. (Kerstcadeautjes!)

Nu ligt de nieuwe CD van Kai Strauss In My Prime voor me. Weer een geweldig album, het lijkt wel of de muzikanten er in deze tijd extra hun best doen.

Ondergetekende was in de gelegenheid Kai Strauss afgelopen augustus te zien in Barlo/Aalten. Het was een fantastisch optreden, Coronaproof en wat hadden het publiek en de band het nodig. (zie recensie Blues Magazine 09-08-2020).

Nu dus het nieuwe album. Vergeleken met de setlist van Barlo/Aalten allemaal nieuwe songs behalve Put That Bottle Down. Dezelfde bandleden doen mee op de cd : Kai Strauss gitaar, zang, Alex Lex drums, Kevin Duvernay Bas, Nico Dreier, Thomas Feldmann mondharmonica, hier aangevuld met Bernd Simon ritme gitaar, Christian Rannenberg piano, Paul Jobson keyboards, Sax Gordon saxofoon, Alex-Lee Clark trompet en Brian Thomas trombone.

Kai Strauss is al vaker in Blues Magazine behandeld, logisch wanneer je bij de topbluesmuzikanten behoort en een heel bluesverleden achter je hebt. In Duitsland is een erg goede bluesscene, zeker rond Osnabrück/Münster. Osnabrück wordt wel de hoofdstad van de Duitse blues genoemd. Al jaren is er elke maandagavond een bluessessie in de Lagerhalle waar men samen jammt en publiek welkom is. Bandleden van Kai Strauss, Tommy Schneller , The Bluesanovas, Blues Company, Christian Rannenberg en anderen spelen dan voor hun plezier in wisselende samenstellingen.

Op het album staan elf songs, acht zelfgeschreven of samen met iemand en drie covers. Het album opent met de heerlijke blues Going To London, meteen valt het vloeiende groovende basspel van Kevin Duvernay op ,die samen met drummer Alex Lex op de hele cd een fantastische basis legt. Het gitaarspel van Kai is fenomenaal, zeer bluesy en intens. Op het eind komt er nog een soort reggae-bluesje bij. De blazers komen direct aan bod in de shuffle In My Prime waarin de tekst over Kai zelf gaat die over een prettige stem beschikt die perfekt is voor de blues. Paul Jobson is prima op orgel. Dan wordt het lekker funky met Guest In The House Of Blues waarin Kai zingt dat hij zeer blij is dat hij gast in het blueshuis mag zijn. Hier respekt aan zijn helden en de band is hier fenomenaal.Van bas, drums, keys, gitaar, blazers: alles klopt. Van de slowblues Keep Your Happy Home straalt het verdriet over de verlaten liefde af. Christian Rannenberg met een intieme pianosolo waarna de gitaar het overneemt met een lange solo. In de cover You’re Killing My Love groovt het weer zalig. Het swingt en is funky en de band weer superstrak. Deze slepende Chicago-slowblues heeft een fijne saxsolo. Down On Bended Knees is een shuffle die knallend begint met de blazers, lekker pianootje en heerlijk verder groovt met diepe lopende bas en strakke drums. Heel mooi gezongen ook. Over de hedendaagse problemen gaat World Crisis Blues. In dit Texas- uptemponummer horen we voor het eerst de mondharp van Thomas Feldmann met een schitterende solo, verder puntig gitaarspel en geen blazers ditmaal. Die openen swingend Betting My Life On The Blues van Tommie Harris en het blijft swingend. Lekker weer! Rustiger wordt het in Put That Bottle Down met ingetogen gitaar, dieplopende bas en smekende zang om de fles te laten staan. Funkygitaar riff opent het uptempo A Day Late And A Dollar Short. Een jazzy gitaarsolo, invallende blazers en topritmes weer. Het album eindigt met de slowblues Wait A Minute met een hoofdrol voor de mondharp en fel gitaarwerk. En dan komt er een eind aan een fantastisch album.

Met In My Prime heeft Kai Strauss een werkelijk fantastisch bluesalbum afgeleverd. Alles klopt, geweldige muzikanten, afwisselende songs en een prachtig warm en vol geluid.Voor de echte bluesliefhebber weer een verplichte aanschaf!!

Kai Strauss: gitaar,vocals
Alex Lex: drums
Kevin Duvernay: basgitaar