Homegrown featuring Michael de Jong

Homegrown feat. Michael de Jong – Homegrown

Record Label: Sheephead Records
Datum Release: 17 Juli 2020

Het album zal tevens verkrijgbaar zijn bij de Dordtse platenhandelaren Velvet Music en Get Back Music en restaurant Daantje Food & Drinks

We zijn nog maar net de eerste helft van het nu al memorabele jaar 2020 gepasseerd en alsof het nog niet genoeg was diende de volgende verrassing zich onlangs al weer aan. Eind juni werd namelijk bekend gemaakt dat er nieuw werk zou verschijnen van Michael de Jong, de grote maar onbekende bluesman/singer- songwriter die “God lange tijd niet dood wilde hebben” maar die twee jaar geleden op 73-jarige leeftijd na een bijzonder turbulent leven in zijn woonplaats Dordrecht dan toch het eindstation bereikte. Het was daar waar hij in 2012 producer en drummer Timothy van der Holst benaderde om samen te gaan werken. Op zich een unieke gebeurtenis aangezien van De Jong bekend was dat hij liever niet met Nederlandse musici samenwerkte. Homegrown is de naam van een zeer bijzondere, zes jaar durende samenwerking die heeft geresulteerd in een minstens zo bijzondere verzameling van opgenomen liedjes die op dit gelijknamige album te vinden zijn. Niet te verwarren overigens met een album dat enkele weken door Neil Young is uitgebracht. Zijn ‘Homegrown’ liet echter 45 maar liefst jaar op zich wachten…

Tekst: Jeroen Bakker

Het gesprek met Blues Magazine in januari 2015 zou de laatste keer zijn dat we met hem spraken. Hij was al geruime tijd ziek. Het werd een openhartig maar bovenal uitermate prettig gesprek waarin werd teruggeblikt maar waarin ook naar de toekomst werd gekeken: “Ik kan het maar nauwelijks bevatten. De muziek heeft mij er al die jaren doorheen gesleept en nu vier ik mijn zeventigste verjaardag in Paradiso.” De Jong zou na publicatie van het interview laten weten enorm verguld te zijn met de aandacht voor zijn nieuwe album ‘Something For The Pain’. Hoewel de gesprekken met hem doorgaans nietsverhullend waren, onderwerpen als zwerversleed, drank, drugs, vechtpartijen en andere ellende werden nauwelijks vermeden, werd met geen woord gesproken over zijn samenwerking met Van Der Holst. Nu blijkt dat De Jong indertijd onzeker was over de ontvangst van ‘Homegrown’ waarop uitsluitend persoonlijke favorieten zijn vertolkt. Zo zijn er composities te vinden van songwriters als George Harrison, John Hiatt, Bob Dylan en Van Morrison. “De fans zijn dit niet van mij gewend. Volle arrangementen door een grote band met blazers en backing vocalisten. Misschien maar beter om dit uit te brengen na mijn dood. Dan hoef ik mij er ook niet voor te verantwoorden”, was de gedachte van de eigenzinnige muzikant.

Vrijdag 17 juli zal ‘Homegrown’ officieel verkrijgbaar zijn. Een album dat is opgedragen aan Dordrecht, de stad waar hij zich na vele omzwervingen halverwege de jaren negentig kon vestigen en de innerlijke rust vond om van daaruit weer zijn focus op muziek te richten. De muzikant zou productiever worden dan ooit. Maar liefst acht albums zouden er verschijnen waarop de teksten voornamelijk betrekking hadden op zijn leven. Hij liet zich echter ook inspireren door de mensen om hem heen. Niet vreemd wanneer je zijn CV er nog eens bij pakt. Muzikanten als Albert King, Jerry Garcia, John Lee Hooker, Paul Butterfield, Jimmy Reed en Albert Collins hadden hem er graag bij op het podium en dus is het niet meer dan logisch dat je daar iets van meekrijgt en meeneemt. De Jong begon met het schrijven van zijn eigen teksten, mede op aanraden van Jimmy Reed: “It ain’t how you sing the song boy, it’s how you live your life… and if you ain’t lived the life, how can you sing the song.” Korte tijd later zou De Jong Reed dood aantreffen in zijn hotelkamer na het optreden van die avond in Oakland. Na zich eerder voornamelijk op de blues, rock en rockabilly gericht te hebben bleken de grote singer- songwriters zijn onverdeelde aandacht te krijgen. De woorden van Reed misten zijn uitwerking niet. Michael de Jong zou bekend worden als een muzikant met verpletterende intensiteit als handelsmerk.

Dat ‘Homegrown’ opent met een track van Bob Dylan is daarom niet verrassend. De keuze voor ‘Absolutely Sweet Marie’ is dat zeker wel. Het gaat terug naar 1966 toen Dylan de wereld veranderde met zijn album ‘Blonde On Blonde’. Hij zou slechts twee takes nodig hebben gehad voor de uitvoering zoals die werd vastgelegd op de klassieker. Het is een werkwijze die overeenkomt met die van De Jong. Met eenzelfde intonatie maar met opvallend veel soul horen we hem als hij zingt “To live outside the law, you must be honest.” Het lijkt hem op het lijf te zijn geschreven en met deze uitvoering is dan ook helemaal niets mis. Om problemen of ruzies te voorkomen werd er apart opgenomen. De Dynamite Horns hebben het voorzien van krachtig koperwerk waarmee maar weer eens duidelijk wordt dat er in Nederland Muziekland veel kwaliteit te vinden is. Van der Holst formeerde de band met lokale krachten en verzorgt zelf een soulvolle drum-beat. Naast achtergrondzangeressen Sanne Monster en Yolanda Kalb komen we ook gitarist Dusty Ciggaar tegen en Frank Montis op de toetsen van het Hammond-orgel. Ton van der Kolk speelt bas en ook Tom Punt is als gitarist toegevoegd aan het collectief. Wie niet beter weet zou denken dat alles zich gelijktijdig in de studio heeft afgespeeld. Het kon niet anders. Michael de Jong kwam de nummers later inzingen maar was er conditioneel slecht aan toe. Zijn gezondheid ging snel achteruit.

Het is informatie die nu pas duidelijk wordt en eerlijk gezegd toch wel verbazing oproept. ‘Homegrown’ is namelijk een energiek gebeuren geworden waarin veel plezier te ontwaren valt van iedereen die er aan heeft bijgedragen. Het zijn niet de minste composities waar de keuze op is gevallen. Logisch, er zijn dan ook een mooi stel componisten verantwoordelijk voor. Zo zal John Hiatt al trots zijn geweest toen Buddy Guy zijn ‘Feels Like Rain’, met behulp van Bonnie Raitt, op weergaloze wijze neerzette maar de uitvoering van Homegrown is er eveneens een om door een ringetje te halen. Ook hier zijn de vocalen van de achtergrondzangeressen bepalend en sterk uitgevoerd.

De befaamde Muscle Shoals studios lijken, inclusief bijbehorende Memphis Horns, voor even naar Dordrecht te zijn verplaatst om daar Dan Penn’s bewerkingen van ‘Cry Like A Man’ en ‘You Left The Water Running’ op te nemen. De Jong moet welhaast in bloedvorm geweest zijn op de dagen dat deze werden ingezongen. Voorzien van sfeervolle orgelklanken krijgt ‘Simple Twist Of Fate’ nog een extra dosis gevoel toegevoegd door zijn gepassioneerde vocalen. Wellicht geïnspireerd door zijn goede vriend Jerry Garcia die zich ook meerdere malen waagde aan het werk van Dylan, blijkt De Jong ook hier vocaal sterk overeind te kunnen blijven.

Uiteraard behoort Van Morrison ook tot een belangrijke invloed. Verheugd was De Jong toen bleek dat hij zelf werd gevraagd door de Noord-Ierse bard om hem te vergezellen tijdens enkele optredens. ‘And It Stoned Me’ is voor het gemak even omgezet in ‘Stone Me’. Waar Morrison hardnekkig probeerde om afscheid te nemen van de folkrock horen we Homegrown hier een vleugje donkere soul toevoegen. Het is wederom geslaagd en voegt ook daadwerkelijk iets toe aan het origineel.

De track ‘Driving Wheel’ is afkomstig uit het oeuvre van de relatief onbekende David Wiffen die het uitbesteedde aan ene Tom Rush wiens naam eveneens wenkbrauwen doet fronsen. Met The Black Crowes, Roger McGuinn en Cowboy Junkies bevindt Homegrown zich dus in goed gezelschap want zij waagden zich al veel eerder aan deze goed bewaarde schat. Mooi dus dat Michael de Jong hier nog eens aandacht aan wilde besteden en bijzonder prettig ook dat deze muzikanten hier wel raad mee weten.

In tegenstelling tot zijn voorgaande werk waar meestal één take voldoende was heeft ‘Homegrown’ bijna acht jaar op zich laten wachten. Eindelijk is het zover en dan ook nog op de dag dat het prachtige Big Rivers Festival zou aanvangen. Groot was de teleurstelling toen 21 april jl. de persconferentie duidelijk maakte dat het definitief niet doorgaat op deze datum in deze vorm. Big Rivers zal voor de gelegenheid On Air te volgen zijn. Een uitstekende gelegenheid ook om vrijdag snel dit bijzondere album in huis te halen en dit weekend nog eens terug te denken aan die uitzonderlijke muzikant uit die prachtige stad. Wij hadden hem dolgraag nog eens verantwoording zien afleggen voor ‘Homegrown’ want het is een prachtig eerbetoon geworden aan de grote helden, uitgevoerd door muzikanten die het heel goed hebben begrepen.


Ook op Blues Magazine ...