Erja Lyytinen – Lockdown Live 2020 (CD + DVD)

Label: Bluesland Productions Tughi Records
Release: 8 november 2020

Erja Lyytinen - Lockdown Live 2020

Lockdown Live 2020 van Erja Lyytinen is een studio-live CD en DVD pakket. Het is opgenomen tijdens de Covid-pandemie in de Bluesound Studio in haar woonplaats Kuopio in Finland. Erja wilde de fans toch iets bieden aangezien alle optredens afgelast zijn door het COVID virus. Vorig jaar was een uiterst succesvol en druk jaar met haar biografische boek getiteld Blues Queen, vele optredens, de cd Another World en de verkiezing in de top 30 van de beste bluesgitaristen wereldwijd.

Dit jaar is alles totaal anders voor de hele (muziek)wereld en om toch iets te doen, deze cd/dvd. Geen live-optredens dan maar een live cd met dvd! Erja is veel in het nieuws geweest in Blues Magazine de laatste tijd met interview (23-11-2018), recensie laatste cd Another World (26-04-2019) en showrecensie in Bluescafé Apeldoorn begin dit jaar (11-02-2020).
Veel van de laatste recensie is natuurlijk ook op Lockdown Live 2020 van toepassing, tenslotte maar drie maand eerder.

De twaalf nummers op de cd en dvd zijn identiek met in totaal 61 minuten stevige muziek. Zoals Erja in het hierboven genoemde interview aangaf is de muziek op de laatstse cd rockiger dan voorheen. Op Lockdown 2020 speelt ze de helft van die cd en inderdaad is het zeer stevig.

Men opent met het rockende uptempo Don’t Let A Good Woman Down. De toon is meteen gezet, scheurend slidegitaarspel met een stevige rock groove. Het volgende Cherry Overdrive heeft een hoekige riff met melodieuze wisselingen, met slide- en toetssolo. De prima zang en gitaar gaan parallel in het refrein. Een zalig intro en werkelijk prachtige zang met echo kenmerken Black Ocean. Hier geen slide maar schitterend elektrisch gitaarspel, hoewel ze bekend staat als een van de beste slidegitaristen ter wereld. Prima afwisseling en heerlijke groove. Topnummer! De ritmesectie en orgel leggen, trouwens de hele cd, een mooi fundament voor haar neer waarop ze kan exceleren. Hard As Stone is totaal anders, rustig met breaks en prima koorzang. De gitaarsolo is diep en vol. Haar zang schreeuwt het hier uit van frustratie. Meer poppy gaat het in Torn, zang en koorzang domineren met lekkere pianoriedels en stevige drums. Met groezelige slidegitaar en piano begint de shuffle Dreamland Blues en stoomt prettig door met orgel en slide in het middenstuk. Bas en drums houden de groove vast en daarna gaat over in het uptempo Lovers Novels met geweldig slidewerk. De titelsong van haar laatste cd Another World, heeft fijne ritmes, is rustiger en wordt fantastisch gezongen, de emotie spat ervan af. Het tussenstuk heeft wat Zappa-achtige breaks en ze praat tegen het (niet -aanwezige) publiek en vraagt ze mee te doen en eindigt met een geweldige solo. De bluesrocker Snake In The Grass klinkt prima, lekker stevig met zalige riffs en breaks. Rocking Chair rockt zoals de titel al zegt. Orgel en gitaar staan op de voorgrond. Boogie Woogie komt aan bod in Wedding Day met tijd voor een orgelsolo en weer dat knallende slidewerk in een vurige solo. Het album sluit af met het enige echte rustige nummer Wildflower, intens en gevoelig gezongen met passende ingetogen begeleiding en gitaarspel. Mooi eind van een prima cd.

Met Lockdown Live 2020 heeft Erja Lyytinen een prachtig album afgeleverd. Rockig, fantastisch gitaarwerk, goed gezongen en met prima begeleiders.

Erja Lyytinen – Lockdown Live 2020

01 Let A Good Woman Down