Foto Recensie: Dana Fuchs - Love Lives On

Dana Fuchs – Love Lives On
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Get Along Records
Releasedatum: 18 mei 2018

De nieuwe cd van Dana Fuchs, ‘Love Lives On’ is een zeer persoonlijke cd geworden over het verlies van geliefden. Haar moeder, haar broer en zus, maar ook over de moeilijk relatie met haar vader. Al dat verdriet bezingt ze in het prachtige Calling Angels. Maar haar leven is niet een en al treurnis, de geboorte van haar zoon zette haar stemming om in een vreugdevolle en met haar muzikale partner gitarist Jon Diamond schreef ze dit verdriet van zich af in elf nieuwe nummers.

Om die nummers extra lading te geven zocht ze naar wat anders. Ze vond dat in Memphis, de stijl van Stax en Hi records, de Sun studio’s. Die feel, die emoties, dat is wat ze in dit album wilde stoppen. De samenwerking met producer Kevin Houston (North Mississippi Allstars, Luther Dickinson, The Bo-Keys, Ian Siegal) voelde goed en met wederzijds respect. En met een top studio band; o.a. organist Reverend Charles Hodges, Steve Potts drums, keys wizard Glenn Patscha en bassist Jack Daley was er die klik en voelde aan als zo natuurlijk dat alle songs in no-time waren opgenomen. Dana kijkt er zo op terug “It was so fast and easy, like I’ve never experienced before. Unbelievable mutual respect and admiration between everyone. Not one ego, ever.”
Het mooie aan dit album is dat Dana Fuchs de Memphis soul echt weet te pakken. Vanaf de openingstrack Backstreet Baby, door de Otis Redding cover Ain’t Nobody’s Fault But Mine, de Memphis soul bij uitstek in Sittin` On en de gevoelig titeltrack Love Lives On. De Memphis soul blues geeft nog meer diepte aan haar uitstekende vocale capaciteiten. Je gelooft elk woord van wat ze zingt.
Het is een cd voel gevoelige teksten over haar familie verleden, haar roots, zoals onder andere schitterend vertolkt in Sad Solution. Ook een cd met mooi gitaarwerk van Jon Diamond die op deze cd de gevoelens van Dana vertolkt in paar mooie solo’s. Samen maken zij een scala aan lekkere Memphis soul nummers zoals Sedative, Ready To Rise, Battle Lines en mijn persoonlijke favoriet Same Sunlight. Afwijkend zijn een aan Lucinda Williams refererende country track Fight My Way en een verrassende uitvoering van Johnny Cash Ring Of Fire.

Met ‘Songs From The Road’ als mijn referentie kader moet ik zeggen dat Dana Fuchs hier uit een geheel ander vaatje tapt, maar zeker niet minder. Sterker nog, ze laat hier horen een top zangeres te zijn waarvan we weten dat ze live altijd alles geeft. Het kan dan ook niet anders dat ze met deze klasse nummers de liefhebbers op de banken heeft gekregen.

Dana Fuchs - Love Lives On

01. Backstreet Baby
02. Ain`t Nobody’s Fault but Mine