Foto Concertverslag: Dana Fuchs Band - Keeping The Blues Alive @ Zaal Thijssen, Vlierden 29 April 2018

Dana Fuchs Band
Keeping The Blues Alive
Zaal Thijssen, Vlierden
29 april 2018

Het weer in Nederland was afgelopen zondag nogal wisselend, in het noorden regende het soms flink, elders was het zwaarbewolkt en droog, maar in het Noord-Brabantse Vlierden scheen de zon en was het heerlijk toeven op het terras van Café/Zaal/Hotel Thijssen in dit dorp onder de rook van Deurne.

We zijn lekker vroeg aanwezig, want om zes uur zou het interview met Dana Fuchs beginnen, maar helaas… de bandbus kwam pas rond kwart voor zeven aan, wat betekent dat er hard gewerkt moet worden om alle apparatuur en instrumenten op het podium te krijgen en aan te sluiten. Een echte en uitgebreide soundcheck lukt dan ook niet meer, maar het lukte wel om het optreden om kwart over acht te laten beginnen, voor een goedgevulde zaal. Omdat het voor ondergetekende de eerste keer in dit etablissement is, weet ik niet hoeveel mensen er in kunnen, maar ik vermoed dat er een kleine 200 bezoekers zijn, uit verschillende delen van ons land en er wordt zelfs een Noorse fan aangetroffen!

Tekst en foto’s: Harry Pater
(Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Voordat het interview kan beginnen wil Dana ons vertellen wat ze de vorige dag meemaakte. Zoals bekend heeft ze de afgelopen jaren nogal wat tegenslagen te verwerken gehad: het overlijden van haar zus, twee broers en beide ouders en gelukkig was er ook goed nieuws, de geboorte van haar zoontje Aidan, ongeveer twee jaar geleden. Kort voor het optreden in Groningen kreeg ze een sms van een van haar broers, die vertelde dat haar favoriete tante Sally was overleden. Dus was ze helemaal van de kaart en in tranen, maar besloot uiteindelijk om toch op te treden tijdens het Rhythm & Bluesfestival in de Oosterpoort. Volgens mensen die erbij waren maakte ze er een geweldig optreden van. Uren later had ze eindelijk haar neef, de zoon van haar tante, aan de telefoon. Haar tante was met spoed opgenomen in het ziekenhuis, maar leefde nog. Het hele interview kunnen jullie over enkele weken op Bluesmagazine.nl lezen, want dit wordt binnenkort telefonisch afgewerkt, want in een kwartiertje kunnen niet veel vragen beantwoord worden…

Om kwart over acht begint gitarist en Dana’s muzikale partner Jon Diamond aan de titelsong van het nieuwe album, ‘Love Lives On’. Na een minuut komt Dana onder flink gejuich het podium op en begint te zingen. Al snel heeft ze door dat ze haast niet te horen is en omdat de geluidsman van de zaal het maar niet voor elkaar krijgt, wordt besloten om twee monitorboxen vooraan het podium 180 graden te draaien, zodat ze wel een stuk beter te horen is voor het publiek; zelf heeft ze altijd ‘oortjes’ in, dus ze kan zichzelf goed horen. Zo zie je maar weer dat een goede soundcheck heel belangrijk is!

Blazers
Vlak voor de tweede song, de Otis Redding cover Nobody’s Fault (But Mine), nodigt ze de twee Nederlandse blazers op het podium te komen, die de rest van het concert meespelen op vrijwel alle songs. Het gaat om trompettist Erik van Oppen en saxofonist Tim Paters, die sinds Dana’s optreden in Bonn (op 8 april) meespeelden tijdens de Duitse, Zwitserse en Nederlandse optredens. En eerlijk is eerlijk, de mannen zorgen met hun inbreng voor veel soul in de muziek van Dana Fuchs en haar band, waardoor het nog meer swingt als het al deed.

Ook de andere muzikanten, die al meerdere jaren haar Europese band vormen, zijn ook nu weer geweldig op dreef. Het gaat dan om onze landgenoot, bassist Walter Latupeirissa (al bijna tien jaar in de band), drummer Piero Perelli (al vijf jaar) en sinds twee jaar is diens Italiaanse landgenoot Nicola ‘Nicky’ Venturini de vaste toetsenist. Samen met Jon Diamond op gitaar en mondharmonica en backing vocals vormen zij een uitstekend op elkaar ingespeelde band. Dana gebruikt in veel songs haar stevig gebouwde tamboerijn, die ze na gebruik vaak gewoon op de podiumvloer smijt. Als ze opkomt heeft ze een lichte zonnebril op, die ze na ruim een half uur aan mij geeft, om er op te passen uiteraard; een jaar geleden deed ze hetzelfde met een armband.

Dana legt vaak in het kort uit waarover de songs gaan (in het aangekondigde artikel zal ze dat bij alle songs van het nieuwe album doen). Met een lekker Hammond-achtige sound wordt Sittin’ On ingezet, waarin een mooie gitaarsolo van Jon zit. Faithful Sinner gaat over haar vader, die een zwaar leven heeft gehad, dit is wat mij betreft een van de meest indrukwekkende songs op het album. Mooi werk van beide blazers en orgelklanken in deze uitvoering, plus een mooi basloopje van Walter.

Lege batterij
Hierna is het de bedoeling dat Dana zichzelf op haar akoestische gitaar begeleidt, maar er komt geen geluid uit… ik heb zelf gezien dat Jon de gitaar stemde, zonder versterking, maar nu blijkt dat het batterijtje leeg is… dus die moet vervangen worden. Omdat dit nogal lang duurt besluit Dana om dan maar even a capella de Beatles klassieker Don’t Let Me Down te zingen, zoals ze dat ook deed in de film Across The Universe. Ze krijgt de zaal lekker aan het meezingen. Vervolgens zingt ze Battle Lines van de nieuwe cd, gevolgd door Nothin’ On My Mind van Bliss Avenue. Na Backstreet Baby volgt het laatste nummer, The Same Sunlight, ook van de nieuwe cd. Hierin zijn achtereenvolgens mooie solo’s van Nicola, Walter (die ook iets zingt), Piero en Jon te horen.

Natuurlijk volgt er na een luid geroepen ‘we want more’ een toegift, in de vorm van de titelsong van het nieuwe album, Love Lives On, die enthousiast ontvangen wordt. Het optreden wordt besloten met een swingende en funky uitvoering van de Bobby ‘Blue’ Bland cover Turn On Your Love Light, waarin Dana een stukje Queen verwerkt, uit de song Get Down, Make Love. En hierna is het echt afgelopen. Zo’n tien minuten later staat Dana weer fris, fruitig en omgekleed bij de merchandise stand, waar de nieuwe cd’s als zoete broodjes van eigenaar wisselen. Tenslotte komt de cd pas op 18 mei uit, dus is het fijn deze nu al te kunnen aanschaffen.

SETLIST DANA FUCHS BAND
Zaal Thijssen, Vlierden 29-04-2018
01 READY TO RISE