Foto Recensie: Damon Fowler – The Whiskey Bayou Session

Damon Fowler – The Whiskey Bayou Session
Format: CD – Digital / Label: Whiskey Bayou Records
Releasedatum: 20 juli 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Damon Fowler’s CV is op z’n zachts gezegd indrukwekkend te noemen. Niet alleen speelde hij in The Freight Train Band van wijlen drummer Butch Trucks (Allman Brothers) maar werd na diens dood in 2017 gevraagd door niemand minder dan Dickey Betts (ex-gitarist Allman Brothers) om zijn band te komen versterken. Ook werkte hij onder meer samen met Gregg Allman, Johnny Winter, Jeff Beck, Rick Derringer, Little Feat, Jimmy Vaughan en Buddy Guy, om maar even een paar namen te noemen.

Fowler’s gitaarspel wordt veelal vergeleken met die van Johnny Winter en Jeff Beck, terwijl zijn spel op de slide gitaar vooral vergeleken wordt met die van Duane Allman. Daarnaast is hij ook nog eens een voortreffelijke Lap Steel en Dobro speler. Niet zo gek dus dat zowel Trucks als Betts de uit Florida afkomstige gitarist en singer-songwriter strikte voor hun eigen bands. Zelf heeft hij daarvoor ook al behoorlijk naam gemaakt met de groep Southern Hospitality en ook als solo artiest is zijn ster rijzende.

Inmiddels is Damon Fowler toe aan zijn zevende soloplaat ‘The Whiskey Bayou Session’. Geproduceerd door  gitarist Tab Benoit, met wie hij op voorganger ‘Sounds Of Home’ (2014) ook al samenwerkte. ‘The Whiskey Bayou Session’ is verrassend beter dan Fowler’s voorgaande platen. (Die waren al erg goed). Misschien is het zelfs wel zijn beste werk tot nu toe. Niet alleen is de muziek overtuigender en krachtiger, maar ook in zijn gitaarspel zit meer gelaagdheid en is zijn zang behoorlijk vooruit gegaan. Zijn stem ligt fijn in het gehoor met een lichte heesheid die de songs meer schwung geven. Hij legt er meer emotie in, klinkt warmer en heeft veel meer soul. Neem bijvoorbeeld het nummer Candy, die hierdoor echt binnenkomt. Misschien heeft die ‘soul’ ook wel te maken met de dood van zijn vriend en mentor Butch Trucks die, ten tijde van de opnamen, in januari 2017, een einde maakte aan zijn leven.

Hopelijk houdt de bluesgitarist deze vernieuwde soulvolle stijl vast, want het zal hem zeker geen windeieren leggen. Met ‘The Whiskey Bayou Session’ zou hij zijn naam wel eens echt op de kaart kunnen zetten in Europa. Laten we hopen dat de grotere festivals zijn muziek eindelijk oppikken.

Damon Fowler 2018 06 02 Boca Raton, Florida - The Funky Biscuit - CD Release Party

01. It Came Out Of Nowhere
02. Fairweather Friend