Blues Company – Take The Stage

Label: inakustik
Release: november 2020
Te bestellen bij Bol.com

blues company take the stage

Afgelopen september had Blues Magazine een zeer prettig interview met de leider van Blues Company Todor ‘Tosho’ Todorovic voor hun coronaproof optreden in Piano Dortmund. Daarin vertelde hij dat er geen opnames in 2020 voor een nieuw studio album zijn vanwege Corona en dat het album wordt verschoven naar 2021. Om toch een album uit te kunnen brengen grijpt men terug naar nog liggende opnames van hun show op het Bowers & Wilkens Rhythm and Blues Festival in Halle Duitsland 2017, zoals Todor al aangaf in het interview. Dit om de fans toch een album te doen toekomen en om platenmaatschappij Inakustik in deze moeilijke tijd te steunen.

Tekst: André Wittebroek

Blues Company staat bekend om de altijd uitmuntende geluidskwaliteit en dat is hier niet anders. Puur genieten van het geluid, warm, vol en duidelijk, een niet te onderschatten waarde van het beleven van deze muziek met ook rustige, intieme passages, zoals in Black Night. Puur genieten. Compliment voor Hans-Jörg Maucksch van Pauler Acoustics die de mastering deed.

Op Take The Stage speelt Blues Company, niet zoals in Piano, met alleen de basisbezetting, bestaande uit Todor ‘Toscho’Todorovic, Mike Titre, Arnold Ogrodnik en Florian Schaube, maar uitgebreid met blazerssectie (The Fab.BC Horns) en twee achtergrondzangeressen (The Soul Sistaz).

Het album duurt maar liefst ruim tachtig minuten en bevat veertien nummers en is een mix van eigen songs en covers.
Het is een prachtig album geworden met een mooie mix van muziekstijlen. De muzikaliteit en kunde van de muzikanten staan op een erg hoog niveau, ze zijn allen dan ook goed geschoold. De nummers zitten goed in elkaar en alles is in balans.

In Piano bleek al dat Todor over een warme, volle stem beschikt en zijn gitaarspel to the point is, elke toon is raak. Mike heeft eveneens een volle stem en speelt gitaar en slidegitaar, Arnold op de basgitaar en Florian op drums hebben een fijne groove en zijn een prima ritmesectie. De blazers Uwe Nolopp en Volker Winck en de zangeressen Seda Devran en Maria Nicolaides completeren de band.

Het album zit in een mooie ,degelijke, luxe klaphoes. Daar is zorg aan besteed. Zoals gezegd komen veel bluesstijlen aan de orde: boogie, swing (Till The Light Go Out, Let’s Work Together, Hide Away/Peter Gunn), slowblues (If I Only Could, Black Night, Red Blood), bluesrock (Almost, Riot in Cell Block No 9, Walking Blues), Funkblues (Move To The Groove, Big Legged Woman), Swampblues (Blues Has Been Good To Me), slide (Walking Blues), en jazzy (Brother Where Are You).

Een prachtig live-bluesalbum, uitstekend gespeeld, fijne grooves en ritmes en een werkelijk magistraal mooi geluid. Hier gaat het om de toon, niet alleen om de snelle solo’s. Een luisteralbum dat zeker met een goede installatie of koptelefoon nog meer puur genieten is.

Blues Company – Take The Stage

Tracks
01: Till The Lights Go Out