Foto Recensie: Black Bottle Riot - Black Bottle Riot

Black Bottle Riot – Black Bottle Riot

Format: CD / Label: Suburban Records / Release: november 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Patrick Struijker Boudier

Nijmegen tooit zich sinds enige tijd met de titel Nijmegen Rock City. Dat is zeker niet pretentieus als je bekijkt welke (rock)bands de afgelopen jaren nationale bekendheid hebben gekregen: Automatic Sam, Dead Man’s Curse, De Staat, Do Not Run We Are Your Friends, Easy Trigger en Shaking Godspeed, to name a few. Black Bottle Riot, die afgelopen vrijdag hun debuutplaat lanceerden in Doornroosje, Nijmegen, kan aan dit rijtje toegevoegd worden.

Want wat een stampende rockende plaat is het geworden. Sure, het is misschien niet allemaal verrassend, maar de band heeft een fijn recht-toe-rechtaan album gemaakt met volop Southern Rock invloeden en zwaar aangezette gitaren. Lynyrd Skynyrd geupdate naar 2011, met ademstoten van The Four Horsemen en The Black Crowes.

Black Bottle Riot is in maart 2008 opgericht door Simon Snel (zang, gitaar), Mike Sedee (gitaar), Jaap van den Berg (bas) en Pieter Hendriks (drums). De band heeft de laatste jaren intensief getourd, opgetreden op onder andere de Zwarte Cross, Huntenpop, de Valkhof Affaire in Nijmegen en Rockin’ Park en nummers live uitgetest voordat ze hun debuutalbum opnamen. En opvallend genoeg is de band nu al bezig met het tweede album.

Bright Light City scheurt de plaat stevig open met snoeiharde gitaren en een strak drumtempo.
Straitjacket, Wings & Spades en Turning The Tide volgen hetzelfde pad: in your face powerakkoorden met een splijtende zang erbij. Met The Little Things pakt de band even rust om er vervolgens weer stevig tegen aan te gaan op In The Balance dat een loodzware slidegitaar en een losgeslagen mondharmonica heeft. Southern Rock van Lynyrd Skynyrd getransformeerd naar het nu of als u wilt een Shake Your Money Maker van The Black Crowes in overdrive gemixed met de debuut-EP van The Four Horsemen. Ook Exit Spoiler en Doin’ Fine zijn in die categorie. Texas Pete (Part II) vereist een sterke maag, want het komt als een mokerslag de boxen uit gestormd. Stay Hungry tenslotte echoot met zijn zware riff het slide-gitaarintro van Twice as Hard van The Black Crowes.

Black Bottle Riot is geen verrassende plaat, maar dat maakt niet uit. Het is een fijne recht-toe-release met volop Southern Rock invloeden. Geen twijfel dat Nijmegen er wederom een nationale bekende band bij heeft.

1. BrightLightCity
2.  Straitjacket
3.  Wings & Spades