December is bij uitstek de maand van de tradities en hoewel sommige tradities best een update kunnen gebruiken, is er minstens één die van mij nog geruime tijd mag blijven: het eindejaarsconcert van de Nijmeegse Southern rockband Black Bottle Riot. Voor het vijfde jaar op rij inmiddels sluiten de rockers het jaar af in Doornroosje, dit jaar bijgestaan door de eveneens Southern rockband Copperhead County. Geen onbekende band ongetwijfeld voor sommigen, want ze stonden in 2019 onder meer op Culemborg Blues.

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee) Foto’s: Heyta Melssen en Patrick Struijker Boudier. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Het is zaterdag 28 december 2019 en een van de laatste concerten van dit jaar en dit decennium in Doornroosje mag zich verheugen in een uitverkochte zaal. Vorig jaar trakteerde Black Bottle Riot ons nog onverwacht op een sneak peak van Fire, het album dat in februari 2019 in eigen beheer zou worden uitgebracht. Geen dergelijke verrassingen vanavond, maar te oordelen aan de uitgelaten sfeer (én de vele lege bierflesjes vooraan op het podium) vermaakt het publiek zich uitstekend.

Foto Concertverslag: Black Bottle Riot + Copperhead County – Doornroosje, Nijmegen 28 December 2019

Maar voordat de Riot van Black Bottle een aanvang neemt, trapt Copperhead County de avond open. De Southern rockband werd in 2018 opgericht en haalt zijn invloeden onder meer uit Blackberry Smoke en Lynyrd Skynyrd: een muzikale evenknie van het hoofdprogramma dus.

Copperhead County bestaat uit Corvin Silvester (zang, gitaar), Robert van Voorden (gitaar), Jordy Duitscher (orgel), Niels Budel (bas), Alex Stolwijk (drums) en achtergrondzangeressen Ashley de Jong en Marja Boende en bracht tot nu toe één ep uit: Enjoy the ride.

Wie bekend is met Southern rock weet ongeveer wel wat je kunt verwachten: vet aangezette gitaren, het betere beukwerk op drums en een rauwe zang. Gooi daarbij vanavond een warm orgeltje en gloedvolle achtergrondzang en je hebt een prima rockende opener van de avond. Jammer dat Jordy Duitscher vanavond enigszins verstopt zit achter zijn orgel op het podium, maar dat maakt het optreden niet minder smakelijk.

Het is zaterdag 28 december 2019 en een van de laatste concerten van dit jaar en dit decennium mag zich verheugen in een uitverkochte zaal. Waaruit maar weer eens blijkt dat Black Bottle Riot een grote fanschare heeft in zijn thuisstad. Ik had ze graag een keer in de Grote Zaal gezien; dat verdienen ze na ruim 10 jaar. Misschien een idee voor 2020 een double bill met die andere Nijmeegse band Navarone? Of een Nijmeegs festival met ook nog De Staat? Genoeg talent dat er rondloopt in Gelderlands grootste stad.

Maar goed, terug naar 28 december. Black Bottle Riot – met een schitterende, nieuwe backdrop – knalt hun set open met een stevige ‘Hometown’ van Fire, gevolgd door een stampende ‘Cast Aside’ van III: Indigo Blues. Helaas staat de zang te laag in de mix bij deze nummers, waardoor frontman Simon Snel met zijn zang en mondharmonica nauwelijks boven al het muzikale geweld uitkomt. Jammer, want het zijn twee prima openers van de avond.

Gelukkig verbetert de mix na de eerste twee nummers en rammelen ‘Soul in Exile’ en publiekslievelingen ‘In the Balance’ en ‘Exit Spoiler‘ veel duidelijker hoorbaar uit de boxen. Mooi op tijd voor het blokje met vijf nummers van hun laatste release: ‘Fire’, ‘Lost in Time’, ‘Spirit Talker’, ‘Medicine’ en ‘Sea of Lies’, waarbij ‘Medicine’ het effect heeft als een sloophamer op beton. Hard, dreunend en als een mokerslag. Fire blijft een toprelease uit hun oeuvre met nummers die stuk voor stuk ook live fier overeind blijven (dat is: als de geluidsmix natuurlijk goed is). Voor ‘The Weight’ betreedt ook Copperhead County het podium voor een werkelijk schitterende cover van het nummer van The Band. Alles klopt: de samenzang in de refreinen die opbouwt, de muzikale begeleiding en de achtergrondzang. Ik zou zeggen: een potentiële single?

Niet dat de verrassingen daarmee klaar zijn. Voor ‘Bright Light City‘ wisselt de band van instrumenten. Mike Sedee neemt plaats achter de drums, Simon Snel op bas, Jaap van den Berg op gitaar en Mark Weerts op zang/gitaar. Dat Mark kon zingen wisten we al van eerdere optreden van BBR waarbij hij de zang deed, maar dat Jaap ook een gemeen partijtje gitaar kan spelen bleek wel vanavond. Het gaat misschien te ver om te zeggen dat de oorspronkelijke dynamiek van het nummer veranderde door deze tijdelijke nieuwe samenstelling, maar dát er een enorme energiegolf door de zaal stroomde stond buiten kijf.

Black Bottle Riot – Bright Light City (live in Doornroosje 28 december 2019)

Black Bottle Riot - Bright Light City (live in Doornroosje 28 december 2019)

Met de aanstekelijke rocker ‘On My Knees’ – dat nog steeds heel erg klinkt als een reïncarnatie van Never Be Clever van Herman Brood – en een van de eerste nummers ooit die de band opnam ‘Stay Hungry’ wordt deze lekker rockende avond afgesloten. Het zweet druipt nog nét niet van het plafond maar het scheelt niet veel. Het was zaterdag 28 december 2019 en een van de laatste concerten van dit jaar en dit decennium mocht zich verheugen in een uitverkochte zaal. Wat mij betreft volgen er dit decennium nog minstens 10 eindejaarsconcerten van Black Bottle Riot. Sommige – hoewel niet alle – tradities moet je in ere houden. En dit is er zeker één van.

Setlist Copperhead County
Brothers
Horizon