Black Bottle Riot - Soul ln Exile

Black Bottle Riot – Soul in Exile
Label: Suburban Records. Release: 25 Oktober 2013

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

De ziel mag dan in ballingschap zijn; de muziek stroomt in volle vrijheid van de plaat af. Soul ln Exile, het tweede album van Black Bottle Riot, is nog meer dan hun debuut scheuren, snijden en volle kracht vooruit. Lynyrd Skynyrd is nog steeds aanwezig, maar er is een flinke pot Molly Hatchet aan het krachtige brouwsel toegevoegd.

Black Bottle Riot vindt zijn roots in de omgeving van Nijmegen en bestaat uit Simon Snel (zang, gitaar, bluesharp), Mike Sedee (gitaar), Jaap van den Berg (bas) en Pieter Hendriks (drums). Hun debuutalbum verscheen in november 2011 en eind oktober, bijna twee jaar later, is er de opvolger. De eerste single van het gelijknamige album is inmiddels uit. Soul in Exile dendert als een TGV die vergeten is zijn Ritalin in te nemen uit de speakers en staat symbool voor de rest van de plaat.

Soul in Exile mag soms letterlijk genomen worden. Black Bottle Riot weet het soms ook niet meer, de ziel is vertwijfeld en in ballingschap. ‘I don’t understand much of the world today’ (Soul in Exile); ‘I’m lost in the darkness, I can’t find my way home, I feel like I’m slipping away’ (Away From the Shore). De plaat is donkerder dan het debuut, maar gelukkig zijn er lichtpunten. Want ondanks The Rocky Road onderweg stelt de band troostend vast ‘You’ll be fine’ (Knock Yourself Out) if you ‘Stay true to yourself’ (Trying Too Hard).

Black Bottle Riot - Soul In Exile (Official Music Video)

De muziek biedt troost, al was het alleen maar omdat je na het beluisteren van de plaat een glimlach op je gezicht hebt die breder is dan in een Prodent reclame. Wakker worden? Eén keer op ‘au-niveau’ de plaat ‘s morgens draaien en je stuitert harder door het leven dan na tien bakken Nespresso. Lynyrd Skynyrd is nog steeds een inspiratiebron, maar Molly Hatchet sijpelt regelmatig door de songs heen, met een paar druppels The Outlaws en Van Zant.

Soul in Exile is de stuiterende opener van de plaat met stevig gitaarwerk. We’ll Be Rolling neemt het gas iets terug met een snijdende slide, waarna het rollende en vooruitstomende Knock Yourself Out en Backseat Boogie de versnelling weer opvoeren. Trying Too Hard kom het dichtst in de buurt van Lynyrd Skynyrd. The Rocky Road en Tried & True hebben een ongelooflijke lekkere riff, terwijl Hunt You Down grossiert in een bezeten bluesharp en een op hol geslagen band. Away From the Shore begint relatief rustig maar barst herhaaldelijk los in een explosie van zwaar aangezette gitaren, zang en drums.

Soul in Exile is uiteindelijk een betere plaat dan het debuutalbum van Black Bottle Riot. De band is veel meer de diepte ingegaan wat zorgt voor een donkerder geluid. Maar mijn god, wát een lekker donker geluid! Advies: zo hard mogelijk draaien en los gaan. Net zoals de band op deze plaat heeft gedaan.

1. Soul in Exile
2. We’ll Be Rolling
3. Knock Yourself Out