Foto Recensie: Black Bottle Riot – Fire

Black Bottle Riot – Fire
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 1 februari 2019

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Na een releasestilte van een paar jaar zijn de Nijmeegse bluesrockers van Black Bottle Riot terug met nieuw studiowerk. Fire is de eerste plaat met drummer Mark Weerts en de eerste sinds Indigo Blues in september 2015 uitkwam.  En waar het laatstgenoemde album behoorlijk zwaar was wat betreft teksten, muziek en intensiteit, laat Fire een veel lichtere toon horen.

Black Bottle Riot bestaat uit Mike Sedee (gitaar), Simon Snel (zang/gitaar), Jaap van den Berg (bas) en Mark Weerts (drums). Weerts is de opvolger van Pieter Hendriks die in december 2015 stopte bij de band. Op ‘Fire’ doen ook Mike Roelofs op piano mee en producer Sebastiaan van Bijlevelt op backing vocals. Black Bottle Riot bestaat inmiddels ruim tien jaar en releaste in die tijd – naast ‘Indigo Blues’ en ‘Fire’ – ook nog het titelloze debuutalbum in 2011 en ‘Soul In Exile’ in 2013. En eigenlijk hoort bij die stroom van albums ook nog ‘The Angel’s Share’ – het album dat de band voor hun tienjarig jubileum in gelimiteerde oplage uitbracht in december 2018 en dat talloze outtakes, liveopnames en demo’sbevat, van vóór de geboorte van Black Bottle Riot tot september 2018.

‘The Angel’s Share’ is een boeiend album en niet alleen omdat er fijne nummers op staan van de bluesbands waar Snel en Sedee vóór BBR in zaten, maar ook omdat er een pre-productie versie op staat van de song Fire. Boeiend, omdat het nummer behoorlijk anders klinkt dan zoals het eindelijk op de plaat is terechtgekomen. Subtieler namelijk. Minder grof. Verfijnder. Warmer. Ongedwongen. En met een schijnbaar gemak alsof het bijna achteloos in een middagje is geschreven en opgenomen. Die indrukken gelden overigens niet alleen voor de song Fire maar voor de gehele plaat en dat is een compliment aan de band. Zeker als je weet dat het nieuwe album geruime tijd heeft ‘gelegen’ en bijgeschaafd en live uitgeprobeerd is  voordat het daadwerkelijk opgenomen werd.

‘Fire’ klinkt dus ongedwongen en warm. En ook melancholisch en back to basics. Als er een paar termen zijn die van toepassing zijn op de nieuwste worp van Black Bottle Riot, dan zijn het die wel. Geen overdubs, alles live in de studio opgenomen in een paar takes en met de hele band in dezelfde ruimte. Die synergie en chemie hoor je terug op de plaat. De nummers ademen een flow uit en vormen in zijn totaliteit een organisch geheel met up-tempo songs en kalme, rootsy nummers. Misschien niet toevallig dat een van de nummers dan ook River Flow heet, een ietwat psychedelisch en hypnotiserend nummer (denk aan een trage variant op Eight Miles High).  Ook hypnotiserend: de vrolijke rocker On My Knees dat heel erg klinkt als een reïncarnatie van Never Be Clever van Herman Brood.

Black Bottle Riot is voor mij altijd de band geweest van de (stevige) Southern bluesrock in de stijl van The Black Crowes en LynyrdSkynyrd, maar op de nieuwe plaat schuiven ze op in de richting van een andere invloed Tom Petty. Waarover bassist Jaap van den Berg zei tijdens het interview dat ik recent met de band had: “Op ‘Soul In Exile’ probeerden we al Tom Petty & The Heartbreakers te spelen, maar dat lukte niet en op Indigo Blues al helemaal niet. Maar op deze plaat lukte dat wel. De chemie is dan dat je dat soort nummers krijgt.” Niet dat de link met The Black Crowes helemaal verdwenen is: Hometown klinkt  als een outtake van die band met zijn voortstuwende ritme en scherpe gitaren. Ook het emotioneel geladen Spirit Talker echoot de Crowes, mede door een geweldig jankende en bewogen solo halverwege het nummer.
Leuk weetje: de band heeft gesproken met Mark Ford, gitarist van The Magpie Salute en ex-Black Crowes, of hij met dit album mee wilde doen en dat wilde hij wel. Maar uiteindelijk is toch besloten het niet te doen, ook omdat ze al die shows met hun vieren moeten spelen.

Welke invloed je ook noemt – The Black Crowes of Tom Petty – Black Bottle Riot klinkt op ‘Fire’ vooral als zichzelf en dan met een nieuwe invalshoek. De chemie en het spelplezier spat van de plaat af. ‘Fire’ is een schitterende verzameling songs van een band die herboren klinkt.
Het is dat hun debuutplaat al reeds verschenen is, want anders zou je dit een zeer geslaagd debuut kunnen noemen. En misschien is het dat ook wel. Een nieuw begin voor een band die anders klinkt op deze release maar toch zichzelf is.

Fire LIVE @ The Galloway Studios 2018

01. Fire
02. Lost In Time