Ben Poole & Guy Smeets - Acoustic Duo Live

Ben Poole & Guy Smeets: – Acoustic Duo Live –

Label: Eigen beheer.
Release: April 2020

Tekst: André Wittebroek

Ben Poole en Guy Smeets zijn al jaren zeer goede vrienden en treden regelmatig gezamenlijk op naast hun eigen bands en projecten. De eerste keer dat ondergetekende dat zag was lang geleden bij Nix en Meer in Enschede waar Guy als jongen (denk toen zo’n veertien jaar) enkele nummers mocht meespelen en iedereen verbluft liet staan van zijn geweldige gitaarspel. Ben was toen al gearriveerd als zijnde een zeer goede gitarist en zanger met een eigen ietwat hese stem, die goed bij de blues past. Uit dat optreden is een prachtige vriendschap ontstaan met wederzijds respect voor elkaars muzikale kwaliteiten en daagt men elkaar regelmatig uit op het podium. Zoals bij de laatste twee toeren van Ben die eindigden in BLUES Rhede (D) en waar Guy als gast meespeelde. Schitterende optredens waren het.

Nu tijdens deze Covid ellende waar de reguliere toeren allen gecanceld zijn proberen veel muzikanten toch iets te ondernemen. In samenwerking bij het in de blueswereld zeer bekende en enthousiaste Bluesmoose Radio team werd er een akoestisch optreden georganiseerd in zaal cafë De Comm in Groesbeek op 19 augustus vorig jaar. Het was snel uitverkocht dus de 20ste nog een avond. Ook uitverkocht… Aller Coronaproof: beperkt aantal mensen, afstand houden, drankjes aan tafel gebracht e.d. Perfect georganiseerd door eigenaar Gerrie Jansen en team. Rob van Elst coördineerde de videoopnames en Wim Slebus de geluidsopnames, die werkelijk fantastisch geworden zijn. Wayne Proctor deed de mix en mastering in zijn Superfly Studio in de UK.

Het album.

Het album opent met een soort klassieker van Ben Poole ‘Let’s Go Upstairs’. Het intro van Ben is in Spaanse stijl en gaat over in het ritmische van het nummer en Guy valt begeleidend in. En hij krijgt al snel de ruimte voor een prachtige solo wat tot applaus leidt van het publiek. Meteen valt de perfecte heldere geluidskwalitiet op. De riff van Take It No More komt ook akoestisch prima uit de verf, het is een lange versie waarin het samenspel prachtig is met afwisselende solo’s, evenals de mooie zang van Ben en de koorzang van Guy. Heerlijk nummer. De ballade Doesn’t Have To Be That Way opent Ben weer met een Spaans getint intro en zijn zang is zeer intens en gevoelig. De emotie druipt uit de speakers.Een geweldige solo van Ben met ritmische ondersteuning van Guy maakt het af. Ook leuk intermezzo met publiek. Daarna komt de klassieker van Canned Heat Going Up The Country met een hoofdrol voor Guy met zijn fantastische spel, het swingt de pan uit en dat akoestisch! Een intieme solo van Ben volgt waarna beide heren naar de climax toe werken. Heerlijk opgebouwde en gespeelde cover. Top! Nothing Ever Hurt Like You heeft weer die emotie in de stem van Ben en na het intro wordt het meer funky door de stuwende riffs van Guy. Van Albert Collins is het bekende Too Tired waarin het spelplezier en enthousiasme van de twee vrienden in deze lange versie te horen is. Geweldig samenspel en waarin alle ruimte is voor schitterende solo’s , maar alles in dienst van de song. Kippenvel. Het nummer gaat naadloos over in Guitar Duel waarin ze elkaar uitdagen en een duel aangaan waarin eerst Ben de toon zet, applaus volgt en interactie met publiek en Guy geeft antwoord met een even geweldige solo. Het publiek wordt er echt bij betrokken. Om de beurt laten ze hun klasse horen, van flamenco (Ben) fantastisch. Waarop Guy antwoord: “I can’t do Spanish, but I can do a bit of Dutch” en komt vervolgens met een heerlijk muzikaal antwoord. Genieten van de klasse van dit nummer wat geheel geïmproviseerd lijkt en met grappige pratende intermezzo’s. Als laatste een medley van twaalf minuten waarin gejamd wordt en stukken van Billy Jean, Smoke On The Water, Purple Haze zijn verwerkt. Waardige afsluiter van dit prachtige album.

Met dit werkelijk geweldige album laten Ben Poole en Guy Smeets horen dat ze ook akoestisch fantastisch uit de voeten kunnen! Heerlijk afwisselende nummers en een prachtig doorzichtig helder geluid. Super gedaan.

Line-up:
Ben Poole: acoustic guitar (left speaker) and lead vocals
Guy Smeets: acoustic guitar (right speaker) and backing vocals